Álájávrre i östra delen av Padjelanta är rätt svar! Fotot är alltså taget västerut från sjöns östra del. Varsågod, ny bild igen!Kan det vara Alajavrre i Padjelanta?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Se där. Så grått kan det vara.Álájávrre i östra delen av Padjelanta är rätt svar! Fotot är alltså taget västerut från sjöns östra del. Varsågod, ny bild igen!
Jag provar med en gåta som har likheter med den närmast föregående. En dubbelbild på två sjöar med samma namn. Knappt 10 mil fågelvägen skiljer dem åt. Den ena ligger i en nationalpark. Vad heter sjöarna och var ligger de?
Vad heter sjöarna och var ligger de?
Jag gissar dom båda ligger norr om Tjuonajåkk.
Vilken kul gåta! Men svår. För mig kan den övre bilden vara lite var som helst, men den undre ser ju ut som Råstotundran med en sandås nere vid sjön. Problemet bara att hitta en nationalpark inom 10 mil. Har dina sjöar identiska namn inklusive accenter eller är de bara snarlika? Men en inledande gissning kan vara att en av sjöarna finns i Padjelanta?
Nej, båda sjöarna ligger söder om Kaitumälven.Jag gissar dom båda ligger norr om Tjuonajåkk.
Ja, namnen är identiska inklusive accenter. En av sjöarna ligger mycket riktigt i Padjelanta. Att de är svåra att hitta kanske kan bero på att inga turistleder passerar nära intill någon av dem.Har dina sjöar identiska namn inklusive accenter eller är de bara snarlika? Men en inledande gissning kan vara att en av sjöarna finns i Padjelanta?
Árajávrre gissar jag? I Padjelanta NP och Ulldevisduottar, det är 96 km mellan sjöarna.
Just så heter de. Den ena på Ulldevisduottar, den andra norr om Vastenjaure. Varsågod, nästa bild.Árajávrre gissar jag? I Padjelanta NP och Ulldevisduottar, det är 96 km mellan sjöarna.
Ja, kanske inte så många turister vandrar i Ulldevisduottar. Nästa bild, var är vi nu?
Norr om Ritsem stämmer bra, samekåta är det kanske inte, av Calazos fjällkarta får man intrycket att den är en stuga reserverad för de som vakar över en viss däggdjursart.Jag gissar att det är en samekåta någonstans norr om Ritsem.
Här ses lite mera av området:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg