Gissa position

Det stämmer! Unna Båravárásj i västra delen av Sarek nära gränsen till Padjelanta. Skarpt att känna igen Nuortap Rissávárre.

Kul att det blev rätt till slut. Det var lite av långskott med svaret. Jag inte besökt vare sig Snålttje eller Unna Båravarasj så Lantmäteriets karttjänst skall ha ett tack för hjälpen :).

Din tur, nästa bild!

Här pekar kameran norrut. Från vilket fjäll är bilden tagen?

Bilagor

• 34545wert.jpg
    34545wert.jpg
    58.4 KB · Visningar: 517
Lustigt, på Unna Båravárásj har jag tältat en gång, men jag kände ändå inte igen mig. Skickligt av materazzi att klara den gåtan!

Här är vi långt norrut. Jag gissar att vi ser finska fjäll längst bort. Till höger i bild ser vi en fyrhjulingväg och kryss för vinterled, vilket borde underlätta sökandet. Kanske är du på väg uppför eller nedför fjället Árbuoaivi?

Här är vi långt norrut. Jag gissar att vi ser finska fjäll längst bort. Till höger i bild ser vi en fyrhjulingväg och kryss för vinterled, vilket borde underlätta sökandet. Kanske är du på väg uppför eller nedför fjället Árbuoaivi?

Ett elegant resonemang men ändå inte korrekt. Vi skall rejält söderut räknat från Árbuoaivi. Vi är även närmare kungsled än vad man kanske tror.

Ledtråd. Om man står ungefär vid det konformade berget i förra bildens bakgrund och tittar mot efterfrågat fjäll ser man detta.

Bilagor

• 578yurrtyu.jpg
    578yurrtyu.jpg
    38.2 KB · Visningar: 437
Jag tror inte jag kan hitta på fler relevanta ledtrådar till gåtans lösning. Skall strax ut på resa och för att tråden inte skall "gå i stå" avslöjar jag att Njierievtjåhkka är namnet på eftersökt fjäll.

Bilden är tagen från leden mellan Norra Fjällnäs och Forsavan (eller Syterstugan om man väljer det). I svaret på Swifts fråga skrev jag 'närmare kungsled än man tror' vilket är lite långsökt men inte helt fel historiskt sett. Jag har hört att många fina sällskap har tagit sig den här vägen till Kungens fiskeanlägging i Forsavan. För övrigt är ju som synes (den riktiga!?) Kungsleden gott och väl inom synhåll. Med bättre upplösning på bilden skulle man se Syterstugan.

Varsågod, fritt fram för vem som helst att lägga upp en ny bild.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg