Som en vidare ledtråd lade jag upp snarlik bild för några år sedan.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Där ser man, den får jag nog ta och leta rätt på.Som en vidare ledtråd lade jag upp snarlik bild för några år sedan.
Ytterligare en ledtråd är att fotot är taget i samband med en kortare promenad från ett välkänt fjällmål...
Jag instämmer i önskemålet att fler fjällvänner ska delta i fotogissningarna! Man behöver inte ens ha en aning om svaret för att t. ex. gissa på vilket landskap vi är i. Sen kommer ledtrådarna efter hand och den rätta lösningen ringas så småningom in. Och ingen behöver vara rädd att "göra bort sig"! Det går helt enkelt inte enligt min mening.
Tobbes foto tror jag är taget vid Áhusjgårsså strax sydväst om Saltoluokta fjällstation.
Tobbes foto tror jag är taget vid Áhusjgårsså strax sydväst om Saltoluokta fjällstation.
Absolut!Jag instämmer i önskemålet att fler fjällvänner ska delta i fotogissningarna! Man behöver inte ens ha en aning om svaret för att t. ex. gissa på vilket landskap vi är i. Sen kommer ledtrådarna efter hand och den rätta lösningen ringas så småningom in. Och ingen behöver vara rädd att "göra bort sig"! Det går helt enkelt inte enligt min mening.
Det är alldeles riktigt! Fjällmålet är alltså Saltoluokta som är slutstation för mångas fjällturer. Eller om man hellre vill tolka mål som en portion mat så brukar de servera en ganska rejäl middagsbuffé där...Tobbes foto tror jag är taget vid Áhusjgårsså strax sydväst om Saltoluokta fjällstation.
Några funderingar.
Långsmal sjö. på den här platsen 200-300 m bred.
Sjön ligger på ca 850-900 möh.
Sjön sträcker sig i riktningen SSO till NNV.
Denna sida sjön en höjd med en lite planare del innan sjön.
Motstående sida sluttande direkt ner mot sjön.
Ingen uppenbar bra idee men prövar med att föreslå Álájávrre, fottat från NNV mot SSO
Mvh/RN
Ingen uppenbar bra idee men prövar med att föreslå Álájávrre, fottat från NNV mot SSO
Mvh/RN
Några funderingar.
Mvh/RN
Ingen dålig analys! Sjön är något bredare, men inte mycket. Höjdintervallet är helt rätt. Sträckningen är mer OSO till VNV.
Menar du Álájávrre i Padjelanta? Jag tycker den stämmer dåligt med din analys, så du kanske menar en annan sjö? Men som ledtråd kan sägas att från sjön i Padjelanta ska vi norrut.
Även om jag är ingen av de trogbasta gissarna väljar jag åt vara tyst. Efter uplösningen förklarar jag varför...
Ok, ska bli intressant att höra din förklaring, Henning!
Nuukers bild som finns på sidan 447 var grunden åt vara tyst. Jag gissade rätt där, så jag har väljt åt lämna det för nagon annars denna gang.Som en vidare ledtråd lade jag upp snarlik bild för några år sedan.
Om det aktuella bild har jag strax nu ingen idee, men det verkar bekannt, kannske ideen kommar senare...
Henning
Hoiganjavri?
Voulimus Hoiganjávri stämmer ju rätt bra med rickes analys, men vi ska inte så långt norrut.
Tycker det ser fasligt likt ut Cuhcavaggi och då den mellre sjön, men det är säkert fel!
Varför denna osäkerhet? Du har helt rätt, jag tältar på norra stranden av Gaskkamus Cuhcajávri.
Bra jobbat, trodde bilden skulle räcka längre!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg