Gissa position

Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Bra tankar och bra läst ur en bild med en rejäl regnskur. Du får korrigera höjdangivelserna drygt 200-300 m nedåt. Fotoriktningen ungefär mot öster.

Calle

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Nej, där är det inte. Jag bifogar en bild som är tagen dagen efter jag tog förra bilden. Har vandrat en liten bit till och fått betydligt bättre väder...och sikt.

Calle

Bilagor

• IMGF_142.jpg
    IMGF_142.jpg
    70.8 KB · Visningar: 503
Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Inte speciellt nära, c:a 3-4 mil från gränsen och jag gick inte efter någon led.
...och Riksgränsen blir åt fel håll jämfört med din tidigare gissning.

Calle

På andra bilden tror jag att vi ser Alep Miehkak med halvön som sticker ut vid sportfiskeanläggningen. Troligtvis är det Miettoajvve och Láhttoajvve som tittar upp i bakgrunden. Första bilden är jag dock osäker på. Kan vi blicka ut över Låddávrre?

På andra bilden tror jag att vi ser Alep Miehkak med halvön som sticker ut vid sportfiskeanläggningen. Troligtvis är det Miettoajvve och Láhttoajvve som tittar upp i bakgrunden. Första bilden är jag dock osäker på. Kan vi blicka ut över Låddávrre?

Helt rätt!
Gemensamt på båda bilderna är att vi ser Tjärråjvve, som ligger närmast norr om Alep Miehkak.

Calle

Helt rätt!
Gemensamt på båda bilderna är att vi ser Tjärråjvve, som ligger närmast norr om Alep Miehkak.

Calle
Har funderat på en tur från Vuoggatjålme till Miehkak. Har förstått det som att vissa områden i trakten är eländigt steniga. Hur besvärlig var terrängen på din tur i trakterna?

Här kommer en ny bild som nog inte ska orsaka några större problem. Därför skulle jag vilja uppmana er som är de allra trognaste gissarna i den här tråden att dröja med era svar någon timme, så får vi se om vi kan få med någon ny deltagare i leken...

Bilagor

• 353_liten_beskuren.jpg
    353_liten_beskuren.jpg
    166.4 KB · Visningar: 448
Har funderat på en tur från Vuoggatjålme till Miehkak. Har förstått det som att vissa områden i trakten är eländigt steniga. Hur besvärlig var terrängen på din tur i trakterna?

Vi utgick från Guoletisjavrre vid Silvervägen och följde leden förbi Iggesjavrre. Efter ungefär en halvmil norr om Iggesjavrre lämnade vi leden och följde höjdplatån mot Miehkak. Hela den platån var block och hällmark, men det var ändå inte eländigt att gå där. Dock tar det ju förstås lite längre tid att gå på sån mark, men omgivningen var obetalbart vacker så det uppvägde allt. Du ser lite i bilderna du gissade på hur det ser ut i östra änden på platån, bifogar en bild från västra änden, vid Rädniltjavrre.
Har hört att det ska vara stenigt i området rätt norr om Vuoggatjålme, men jag har inte gått just där.
Vi fortsatte genom Sartavagge upp mot Vajmok och Nordkalottleden vidare ner till Tarradalen och sedan till Kvikkjokk. Vajmokvagge, direkt öster om sjön, var det klart stenigaste området på hela vandringen, där var det bara stenblock! Det var en av de finaste vandringar jag gjort så jag kan varmt rekommendera området.

Calle

Bilagor

• Rätniltjavrre.jpg
    Rätniltjavrre.jpg
    63.3 KB · Visningar: 498
Här kommer en ny bild som nog inte ska orsaka några större problem.
Ja, det är verkligen inte för svår.
Därför skulle jag vilja uppmana er som är de allra trognaste gissarna i den här tråden att dröja med era svar någon timme, så får vi se om vi kan få med någon ny deltagare i leken...
Även om jag är ingen av de trogbasta gissarna väljar jag åt vara tyst. Efter uplösningen förklarar jag varför...

Henning

Vi utgick från Guoletisjavrre vid Silvervägen och följde leden förbi Iggesjavrre. Efter ungefär en halvmil norr om Iggesjavrre lämnade vi leden och följde höjdplatån mot Miehkak. Hela den platån var block och hällmark, men det var ändå inte eländigt att gå där. Dock tar det ju förstås lite längre tid att gå på sån mark, men omgivningen var obetalbart vacker så det uppvägde allt. Du ser lite i bilderna du gissade på hur det ser ut i östra änden på platån, bifogar en bild från västra änden, vid Rädniltjavrre.
Har hört att det ska vara stenigt i området rätt norr om Vuoggatjålme, men jag har inte gått just där.
Vi fortsatte genom Sartavagge upp mot Vajmok och Nordkalottleden vidare ner till Tarradalen och sedan till Kvikkjokk. Vajmokvagge, direkt öster om sjön, var det klart stenigaste området på hela vandringen, där var det bara stenblock! Det var en av de finaste vandringar jag gjort så jag kan varmt rekommendera området.

Calle
Tack för den rapporten med bild! Det är väl bara att inse att ska man hinna med alla turer som man vill göra i den takt som man planerar nya så behöver man nog vara ute minst 7- 8 veckor per sommarsäsong (vilket tyvärr inte är riktigt realistiskt av flera anledningar...) Men någon gång kommer jag säkert att besöka även dessa trakter.

Ja, det är verkligen inte för svår.

Även om jag är ingen av de trogbasta gissarna väljar jag åt vara tyst. Efter uplösningen förklarar jag varför...

Henning
Ok, ska bli intressant att höra din förklaring, Henning!

Tanken var att locka fram de som ses besöka tråden då och då men sällan eller aldrig skriver något. Men uppenbarligen finns ju risken att ingen vågar gissa istället, vilket givetvis inte var meningen. För att tråden inte ska tappa allt för mycket fart släpper jag nu frågan fri till alla gissare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg