Gissa position

Vi är väl inte så högt över trädgränsen, gissar jag. Och det verkar vara en hel del torvlager runt sjön, och även ute i vattnet. Känns för mig som södra Lappland. Är vi kanske i Västerbottens län?
 
Vi är väl inte så högt över trädgränsen, gissar jag. Och det verkar vara en hel del torvlager runt sjön, och även ute i vattnet. Känns för mig som södra Lappland. Är vi kanske i Västerbottens län?

Det är Norrbottens län och det är en bra bit till närmaste träd. Jag stod på en led när jag tog bilden.

Calle
 
Bildgåtan var svårare än jag räknat med. Lägger till en vy åt höger sett från förra bilden.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_106.jpg
    IMGF_106.jpg
    66 KB · Visningar: 385
Ledtrådarna borde räcka till bra, och med den senaste bilden borde det vara enkelt. Ändå är jag tveksam, men föreslår att du står på leden någon km nordost om Staddajåkk. I så fall ser vi tvärs över sjön Gáhpeslouppal fjället Gáhpesoaivve.
 
Rätt

Ledtrådarna borde räcka till bra, och med den senaste bilden borde det vara enkelt. Ändå är jag tveksam, men föreslår att du står på leden någon km nordost om Staddajåkk. I så fall ser vi tvärs över sjön Gáhpeslouppal fjället Gáhpesoaivve.

Där satt den! Helt rätt svar.
Angående videbältet finns det mycket riktigt lite videsnår i det här området, men i omgivningarna som helhet är det sparsamt med vide.

Calle
 
Jag kände igen mig på din sista bild, men även dessförinnan fick vi frikostiga ledtrådar. Fjällets höjd, Norrbotten och fotat från en led. Fullt tillräckligt för att lösa gåtan om man tar sig några minuter, men tyvärr verkar de flesta ha annat för sig. Synd, tycker jag, för det här är både lärorikt och underhållande! Tack för denna gåtan, Calle!

Tyvärr har jag inga vettiga bilder kvar, hoppas att någon annan kan bistå!

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg