Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Sjön på sista bilden känns som Ånnsjön för mig, i vilket fall dalen är den norr om Getryggen och toppen följaktligen Sönner Tväråklumpen (1409).
Där satt den! Efter att ha ätit gott på Blåhammaren gick jag den här vägen ner till Storuvån. Dalen ner ser himla fin ut, men jag tror jag klampade runt i vartenda sumphål som fanns - och det fanns många...
/Peter
Ja visst är det i Sjangeli bilden är ifrån. På så sätt är det ju rätt. Men vad som menas med Sjangelistugan är inte denna, om än att den ligger där. Sjangeli är fullt av stugor, hus och baracker.
Den här stugan ser ovanligt välbyggd ut för att vara en utslängd renvaktarstuga. Det är sällan dessutom dessa är strandkantsplacerade sådär nätt som denna är. Jag gissar på att den här är renoverad och mer tillsedd.
Jag gissar på att det är fd. ‘Hermanstugan’ vid Sjangeli,(ursprungligen byggd: 1936), men ombyggd år 1991, då hela området ‘renoverades’. Stugan används av samer idag, i deras anläggning där.
Det knottriga kulliga landskapet tyder dessutom på Sjangeli precis som du säger.
Fotot är nog taget uppe vid stora gruvknoppen.
Den här stugan ser ovanligt välbyggd ut för att vara en utslängd renvaktarstuga. Det är sällan dessutom dessa är strandkantsplacerade sådär nätt som denna är. Jag gissar på att den här är renoverad och mer tillsedd.
Jag gissar på att det är fd. ‘Hermanstugan’ vid Sjangeli,(ursprungligen byggd: 1936), men ombyggd år 1991, då hela området ‘renoverades’. Stugan används av samer idag, i deras anläggning där.
Det knottriga kulliga landskapet tyder dessutom på Sjangeli precis som du säger.
Fotot är nog taget uppe vid stora gruvknoppen.
Nu kan väl Thure lägga in en bild. Det är väl kul om någon ny och därtill nya bilder kan komma fram för nyfikna och frågvisa. Tråden kan ju inte harva runt ideligen med samma deltagare.
Kom igen nu , ‘thureb’, Det finns väl annat än Orlångens vikar och Vissvass att visa!
Gärna med din gulliga Samojed.
Kom igen nu , ‘thureb’, Det finns väl annat än Orlångens vikar och Vissvass att visa!
Gärna med din gulliga Samojed.
Vid Langas strand, med blicken riktad mot Lulep och Gasska Gierkav.
Store Skagastölstind (från Galdhöpiggen?).
Edit: jag hade fel
Edit: jag hade fel
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg