Gissa position

Trevligt, jag tyckte dock inte att jag fick den första bilden att stämma, men tydligen var det rätt i alla fall. Som ofta får någon annan lägga upp en ny bild.

Ny bild!

Den här tråden måste leva. Det är varje fjällälskares vilja. Vi måste ha bilder som retar och väcker nyfikenhet. Frågorna om fjällens motiv sinar aldrig i den här tråden.
Jag lägger således upp ny bild här.

Det är en gammal bild, (åttiotal) i så måtto att då fler kanske kan sett vyn ;)

Var är detta ifrån?
Tre ledtrådar får ni här.

1. Vad heter det kända fjället?
2. Sjön är märklig, den innehåller förutom dessa små skär, även stående stenar som ser ut som vingarna på ett störtat flygplan.
3. Nedan för den metersmala smala kanten utbreder sig en välkänd dal. Vad heter den dalen?
Men...Vad har sjön för höjdsiffra?

Bilagor

• imm-080.jpg
    imm-080.jpg
    32 KB · Visningar: 419
Fjället är Stájggá, dalen är Tarradalen och sjön tror jag har höjden 1022.

Så rätt så.
Det blev ingen långlivad gissning. Inget undgår din blick Kalle.:)

Egenartade sjöar är alltid något extra, speciellt denna som ligger vid en stupande kant. och där sedan något annat öppnar sig.
Ibland undrar man vad som håller emot och varför det nu blivit som det blivit.
Det finns så otroligt många lockande och egenartade platser kring just sjöar, små som stora.
Sedan att just leta upp en tältplats vid någon sådant ställe är ungefär som att vinna högsta vinsten på ett lotteri.
Ibland undrar man när man kollar huspriser och platser som folk är villiga att betala miljoner för, och så finns det platser som denna. Helt gratis.

Okej..
Ny bild Kalle då..

(Nedan Tarradalen ifrån ovannämnda sjö på kanten:1022)

Bilagor

• imm-079.jpg
    imm-079.jpg
    50.7 KB · Visningar: 670
Jag testar med detta:
Ålkemattekenjaure,
Och i fonden fjället: Vielålkentjakke:)

Eller med nuvarande ortografi: Åelkiemaadtegenjaevrieh och Vijlåelkientjahke, vilka motsvaras av Stensdalstjärnarna och Lill-Stensdalsfjället. Mer specifikt är det den östra tjärnen på bilden; jaevrieh är pluralis.

Pingismatchen fortsätter. ;)

Tänk vad det kan bli då.
Jag är glad att jag inte behövde uttala det hela. Hade nog blivit riktigt tungvrickande av det hela. Nån’ blandning av gotländska och söderslang kanske.

Nu till en ny bild, och tillika säkert väldigt svår.
Var befinner jag mig och vad för något fjäll är detta?

Bilagor

• F1010013.jpg
    F1010013.jpg
    58.3 KB · Visningar: 334
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg