Gissa position

...Och jag överlåter ännu en gång stafettpinnen åt den som begåvats med ett mer varierat bildutbud än mig själv (detta kommer dock att ändras kommande sommar).
 
Oj.

...Och jag överlåter ännu en gång stafettpinnen åt den som begåvats med ett mer varierat bildutbud än mig själv (detta kommer dock att ändras kommande sommar).

Ojdå...
Tråden här får ju inte säcka ihop.
Som topografiskt bildningsmatrial är den ju enastående. Och då hänger det ju på att det finns delaktiga.
Här bild på tältidyll.
Året är: 1991.
Men var?
 

Bilagor

  • imm-007.jpg
    imm-007.jpg
    51.2 KB · Visningar: 574
Nej, inte alls där.
Sarek är det ju.

Men som sagt, det här är en ofta vald tältplats i alla fall av mig, kanske även av andra. En gång såg jag en björn här i videt på andra sidan jokken. Det finns utlagda stenar och en väl använd eldstad. Saftigt grönt gräs att tälta på.
En urdrucken flaska trestjärnig Grönstedts och ett par feta cigarrfimpar visade den här gången att någon njutit mycket av platsens atmosfär.
Stora brusande vattenfall finns ju inte på så många ställen i Sarek. Men detta är nog det vackraste.
Stigen går till höger, utanför bilden ca, 300 meter. Snödrivan brukar ligga kvar hela sommaren.
 
Och så får någon annan lägga in ännu en bild. Förresten, är det verkligen Vássjábákte eller är det egentligen Tsahtsa (jag redigerade mitt inlägg tidigare) i bakgrunden?
 
Det kan man ju fråga sig på nått vis, just som du skriver. Mycket riktigt är det ju inte Vassjabakte, utan Tsatsa. Lagerföljderna är helt annorlunda på den sidan. Dessutom kan man ju jämföra, bilden här. med en större utifrån samma vandring ‘dagen efter‘, på större avstånd. (här nedan)
Tiden är grym mot gårdagens diabilder. En klarblå himmel år 1991 blir blekgrå av tidens tand, nedpackad i lådor på tjugo år.



Hoppas nu någon har nått nyare med högre kulör att gissa på.
 

Bilagor

  • imm-026.jpg
    imm-026.jpg
    43.7 KB · Visningar: 670
Provar med en från -88(!)

Ja, vi drar väl igång med en gissning då.

Eftersom det ser lågfjällsbetonat ut söker jag mig söderut, jämfört med det normala gissningsområdet. Små trappstegsfall och omgivande lågfjäll finns det dock gott om i vår fjällvärld. Icke desto mindre tycker jag att platsen påminner om en där jag ätit lunch en gång (med bättre väder en vad du verkar ha haft Åke). Så jag gissar på Stievkajuhka i Skebleskalet, Ammarfjället. Fotot är taget i sydostlig riktning så den resliga inramningen Sjnjurtjuoke och Buråive syns inte på bilden. Istället ser vi ut mot Skebleskalet förlängning i sydost med Guovvdavaratje i bakgrunden.

Det var mycket broderande för en gissning som sannolikt slår fel. Men vi har då en utgångspunkt och jag fick tillfälle att berätta lite om hur det ser ut i Skebleskalet, denna inte alltför namnkunniga dal i Vindelfjällen.
 
Ja, vi drar väl igång med en gissning då.

Eftersom det ser lågfjällsbetonat ut söker jag mig söderut, jämfört med det normala gissningsområdet.
Där skulle du ha stannat!:) Det må se lågfjällsbetonat ut men det kan eventuellt ha varit en vidvinkel inblandad.

Rättelse: bilden är från -87, 9/7 närmare bestämt.

Tältet är ett Fjällräven Cyqlon, knappast en av deras storsäljare direkt. Lågt och med kraftigare alubågar än normalt bör det ha varit något av det mest stormsäkra av sin tid. Trångt dock!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg