Gissa position

Första bilden känns som Salajekna och Miehterpakte men det får jag inte att gå ihop med bild 2 (det är dessutom inte i Norge) så jag avstår nog från att gissa... Kanske.

4390, 4402

Stortindar finns det många i Norge, men ingen just söder om denna plats.

Dalen vi kollar ner i på 4402 har tagit sitt namn från kommunen. I botten av dalen finns ett sel som passande nog heter Dalbotn.

Men vad heter glaciären vi ser på 4390, och vad heter den steniga dal tältet står i?

Dalen vi kollar ner i på 4402 har tagit sitt namn från kommunen. I botten av dalen finns ett sel som passande nog heter Dalbotn.

Men vad heter glaciären vi ser på 4390, och vad heter den steniga dal tältet står i?

Får inte ihop det, men är det Okstindan?

Peter

Vad svårt det här är. Jag har aldrig varit i Lyngen och sitter med en onlinekarta.

Men ok, då gissar jag att det är Lyngsdalen som är dalen vi ser på 4402. Glaciären skulle då kunna vara Sydbreen och dalen där tältet står kanske heter Veidalen.

Ok, ledtråd....
Lite gråa moln, det ger en hint om vad som finns precis utanför blickfånget...

/Peter

Sjön är Vålåsjön och fotoriktningen är mer eller mindre syd. Är lite osäker på fotoplatsen, men av perspektivet att döma... tja, kanske så pass långt bort som Lill-Stensdalsfjället, eller någonstans längs den linjen?

(Ledtråden syftar rimligtvis på Gråsjöfjället/Gråsjödörren.)

Visst är det Vålåsjön och gråsjödörrens öppning skymtar.

Är inte så långt bort som lillstensdalsfjället, utan står på smällhögarna på passhöjden mot 1192.

//Peter

Då testar vi med en arla morgonbild. Inte så mycket att gå på, men folk här har knäckt värre. Annars blir det ledtrådar av ökande finurlighet... ;)

gp109.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg