Gissa position

Ok, då börjar vi. En rät linje mot solen korsar en annan rät linje i mer eller mindre rät vinkel.
 
Nu fick du igång mina båda hjärnceller igen Kalle. Räta vinklar...eller är det så lurigt att vi är vid Rähtjatjavvre? Jag gissar på det i alla fall.

Calle
 
Nu fick du igång mina båda hjärnceller igen Kalle. Räta vinklar...eller är det så lurigt att vi är vid Rähtjatjavvre? Jag gissar på det i alla fall.

Nja, riktigt så lurigt var det inte -- än. Det var rent bokstavligt menat.

Men nu lurar vi till det lite: Tre herrar återfinns i närområdet. Två är coola, en är färgstark och en har diplomatiska böjelser.
 
Nja, riktigt så lurigt var det inte -- än. Det var rent bokstavligt menat.

Men nu lurar vi till det lite: Tre herrar återfinns i närområdet. Två är coola, en är färgstark och en har diplomatiska böjelser.

Då provar jag med en gissning till. Herrarna vet jag inte riktigt om jag träffar mitt i prick på, men jag kan försöka. Den med diplomatiska böjelser kopplade jag direkt till Dag Hammarskjöld och han har vistats i Sulitelmaområdet. Var efter leden med hans namn och rotade också tills jag kom på den färgstarka herren, Blåmannisen (rätt så cool också). Sen har vi Suliskongen, också en cool herre.
Då måste de här räta vinklarna ha något med riksgränsen att göra och då tror jag du står inne på norsk sida i närheten av Sorjoshytta och har plåtat mot solen som (förstås) finns på svensk sida ;)

Calle
 
Då provar jag med en gissning till. Herrarna vet jag inte riktigt om jag träffar mitt i prick på, men jag kan försöka. Den med diplomatiska böjelser kopplade jag direkt till Dag Hammarskjöld och han har vistats i Sulitelmaområdet. Var efter leden med hans namn och rotade också tills jag kom på den färgstarka herren, Blåmannisen (rätt så cool också). Sen har vi Suliskongen, också en cool herre.
Då måste de här räta vinklarna ha något med riksgränsen att göra och då tror jag du står inne på norsk sida i närheten av Sorjoshytta och har plåtat mot solen som (förstås) finns på svensk sida ;)

Bravo! Platsen är rätt (står alldeles nedanför stugorna) och slutledningen är logisk, även om den inte exakt matchar den avsedda. Vinklarna är rätt, dock.

Såhär tänkte jag:
De två coola herrarna är Blåmannsisen (även färgstark, som sagt) och Ålmåjjiegŋa (ålmåj är det lulesamiska ordet för "man"). Den diplomatiskt böjde herren jag tänkte på var konsul Persson; Dag Hammarskjöld föresvävade mig också (naturligtvis), men det jag tog fasta på var konsulns indirekta närvaro i form av stugan (notera presens).

Nästa! :cool:
 
Så konsul Persson var med på ett hörn. Klurig gåta i alla fall.

En drygt trettio år gammal bild får bli nästa gåta.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_43.jpg
    IMGF_43.jpg
    137.6 KB · Visningar: 339
Profilen känner jag igen, och efter en titt bland mina bilder tvekar jag inte på att det är Sylarna vi ser. Fotoplatsen är kanske inte helt uppenbar, men någonstans mellan Skarsfjället och Sylsjön?
 
Rätt

Profilen känner jag igen, och efter en titt bland mina bilder tvekar jag inte på att det är Sylarna vi ser. Fotoplatsen är kanske inte helt uppenbar, men någonstans mellan Skarsfjället och Sylsjön?

Den var inte så svår och fotoplatsen var du inne på också. Jag plåtade från Skarvdörren.

Nästa bild.

Calle
 
Och någon annan får gärna lägga in en häftig bild, då mitt förråd (som vanligt då) är torftigt. Men efter sommaren blir det bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar