Gissa position

Jag kanske skulle tittat själv på mina bilder innan jag gissade... det enda jag tyckte var konstigt med din bild var att det var så stenigt vid stranden, annars var jag helt övertygad.



Men här gick jag ju förbi någon dag efter att jag tältat vid Dáhtá-sjöarna!

Vallespiken i bakgrunden och sjön heter Tjårokjávrre, fotat från någonstans strax väster om Sähkok.

Helt riktigt En fantastiskt fin fjälltrakt. De böljande vidderna söderut var en fin kontrast mot Sareks mer trånga fjälldalar. I samband med diskussionen ett hotat fjällskogsområde i Änok lade Per Folkesson en fin bild över Kamajokks meandrande lopp, också den en utsikt från Sähkoks fjällsida.

Nåväl, nya tag i tråden. Har du en bild Pär?
 
Visst är det fint där. Jag tältade ytterligare något längre västerut på sluttningen och fick ett sånt där fantastiskt molnskådespel över Njoatsosvagge under natten (blandat med en hel del regn och blåst...).

Här kommer en lite trängre utsiktsbild:
 

Bilagor

  • enbildtill.jpg
    enbildtill.jpg
    23.4 KB · Visningar: 323
Visst är det fint där. Jag tältade ytterligare något längre västerut på sluttningen och fick ett sånt där fantastiskt molnskådespel över Njoatsosvagge under natten (blandat med en hel del regn och blåst...).

Här kommer en lite trängre utsiktsbild:

Kan det vara Låddepaktes västsida i vänsterkanten och Piellorieppes nordsida längst bort i bild? Känns iallafall som att det är i de krokarna, även om jag inte riktigt får ihop det.

häpp / Filiokus

Ett annat sätt att se på saken är att det är Låddepaktes västsida som vi har längst bort i bild. Det leder till att vi har Kåptesvaratj till vänster och Jåkåtjkaskatjåhkkå till höger.
 
Kan det vara Låddepaktes västsida i vänsterkanten och Piellorieppes nordsida längst bort i bild? Känns iallafall som att det är i de krokarna, även om jag inte riktigt får ihop det.

Ett annat sätt att se på saken är att det är Låddepaktes västsida som vi har längst bort i bild. Det leder till att vi har Kåptesvaratj till vänster och Jåkåtjkaskatjåhkkå till höger.

Ni får nog slå era kloka huvuden ihop för att få det helt rätt!

Platsen mitt i Sarek är helt korrekt och bergssidorna är "Låddepaktes västsida i vänsterkanten och Piellorieppes nordsida längst bort i bild" samt "Jåkåtjkaskatjåhkkå till höger". Det är Rapaälven som skymtar nere i mitten. Jag står i sluttningen strax norr om Jåkåtjkaskatjåhkkå.
 
Ni får nog slå era kloka huvuden ihop för att få det helt rätt!

Platsen mitt i Sarek är helt korrekt och bergssidorna är "Låddepaktes västsida i vänsterkanten och Piellorieppes nordsida längst bort i bild" samt "Jåkåtjkaskatjåhkkå till höger". Det är Rapaälven som skymtar nere i mitten. Jag står i sluttningen strax norr om Jåkåtjkaskatjåhkkå.

Aha... ovanlig fotoplats i vilket fall.

Flest rätt vinner. Lägger du upp nästa bild, Filip?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg