Gissa position

Kalle är ju en klurig filur, det kan finnas ett visst samband med närmast föregående bild, det kan vara ett gränsfall.....

/Hans
 
Det finns uppenbarligen minst två stycken som vet svaret, men som håller igen än så länge. Därmed är det nog dags att ge lite ledning till övriga intressenter:

Det handlar alltså om gränstrakterna till vårt broderland i väster, även om själva gränsen ligger cirka en halv dagsetapp öster om denna plats. I samma riktning, fast på betydligt närmare håll, återfinns en trevlig stugplats.
 
Undrar hur länge den här tråden kommer att överleva. Vi närmar oss fyratusen inlägg så det mesta av svenska och svensk-norska fjällkedjan är väl avklarad nu eller?

Några har påpekat att det börjar bli för svåra bildgåtor. Dom har nog både rätt och fel.

Varför har dom rätt?
Om man tittar på deltagarlistan det senaste halvåret så är det en väldigt liten skara som är aktiva. Det verkar som att det blivit en liten elitklubb för inbördes beundran. Många tittar på tråden men få vågar delta med gissningar, dom flesta kanske inte känner sig hemma i den där skaran av proffs. Och det är ju synd, skulle vara mycket trevligare om många fler deltog med ett ännu större utbud av bilder.

Varför har dom fel?
S.k. "svåra" bilder kräver mer tid och fler ledtrådar för att kunna lösas. Men tid har vi ju gott om! Dom här bildernas berättigande ligger ju i att man får se och inspireras av nya "okända" platser och färdmål lite på sidan om de stora farlederna, som man lägger in i sin "att-besöka-lista" inför kommande vandringar. Det här är ju den utbildande delen av tråden.

Finns det något kvar att gissa på?
Tror jag säkert. Alldeles nyligen hade Kalle B. en bild på en mycket tydlig topp i Tarfalavagge, en topp som tusentals vandrare gått förbi men inte kände igen på en gång, nästan alla har ju blicken riktad mot andra sidan dalen mot Kebnekaise och glaciärerna. Tidigare i höstas fanns en bild från Ladtjovagge (Filip) som tiotusentals vandrare passerat men det tog ett tag innan den avslöjades. Den här typen av luringar finns det säkert många varianter på.

Gräv i era arkiv och finn! Och då kommer man osökt in på det som berördes nyligen, gamla fina bilder måste scannas in för ändamålet. Det är både tids- och kostnadskrävande, men när man väl kommit igång och ser hur lätt det blev att titta på sina gamla undangömda bilder så ångrar man sig inte!

Här kommer en ny mycket enkel gissa-bild. Ni proffs som tar den på direkten kan kanske avvakta ett dygn eller två så att nya medlemmar får chansen att komma in i spelet.

/Hans
 

Bilagor

  • utsid023.jpg
    utsid023.jpg
    163.4 KB · Visningar: 287

avslutad210712

Gäst
Undrar hur länge den här tråden kommer att överleva. Vi närmar oss fyratusen inlägg så det mesta av svenska och svensk-norska fjällkedjan är väl avklarad nu eller?

Några har påpekat att det börjar bli för svåra bildgåtor. Dom har nog både rätt och fel.

Varför har dom rätt?
Om man tittar på deltagarlistan det senaste halvåret så är det en väldigt liten skara som är aktiva. Det verkar som att det blivit en liten elitklubb för inbördes beundran. Många tittar på tråden men få vågar delta med gissningar, dom flesta kanske inte känner sig hemma i den där skaran av proffs. Och det är ju synd, skulle vara mycket trevligare om många fler deltog med ett ännu större utbud av bilder.

Varför har dom fel?
S.k. "svåra" bilder kräver mer tid och fler ledtrådar för att kunna lösas. Men tid har vi ju gott om! Dom här bildernas berättigande ligger ju i att man får se och inspireras av nya "okända" platser och färdmål lite på sidan om de stora farlederna, som man lägger in i sin "att-besöka-lista" inför kommande vandringar. Det här är ju den utbildande delen av tråden.

Finns det något kvar att gissa på?
Tror jag säkert. Alldeles nyligen hade Kalle B. en bild på en mycket tydlig topp i Tarfalavagge, en topp som tusentals vandrare gått förbi men inte kände igen på en gång, nästan alla har ju blicken riktad mot andra sidan dalen mot Kebnekaise och glaciärerna. Tidigare i höstas fanns en bild från Ladtjovagge (Filip) som tiotusentals vandrare passerat men det tog ett tag innan den avslöjades. Den här typen av luringar finns det säkert många varianter på.

Gräv i era arkiv och finn! Och då kommer man osökt in på det som berördes nyligen, gamla fina bilder måste scannas in för ändamålet. Det är både tids- och kostnadskrävande, men när man väl kommit igång och ser hur lätt det blev att titta på sina gamla undangömda bilder så ångrar man sig inte!

Här kommer en ny mycket enkel gissa-bild. Ni proffs som tar den på direkten kan kanske avvakta ett dygn eller två så att nya medlemmar får chansen att komma in i spelet.

/Hans

Gissar på Svarta sjön ovanför Tarfala
 

avslutad210712

Gäst
Räknar mig inte som proffs så jag tog chansen när jag för en gångs skull kände igen fotot *L*. Dessutom har det varit en massa foton från Sarek, Sulitelma, Jämtland, Härjedalen, Vindeln och gud vet alla andra områden där jag inte gått (ännu). Skall se om jag kan få upp något foto alldeles strax.
 
Vilken tur att

jag inte gissade, hade haft rätt och det hade väl räknats som proffsgissning eftersom jag varit flitig i tråden tidigare. Men oftast är jag osäker när jag gissar och det är det roligaste med den här tråden.

Bilden på Kekkonentoppen var klurig och bra, Tarfalavagge kändes rätt men jag fick inte ihop utseendet på toppen när jag kollade kartorna.

Må tråden fortsätta och helst utvecklas och bli mer resonerande.

Thure
 
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=52108&set=lp

Låt se om det här fungerade........

Skall ge en ledtråd på en gång. Tror inte så många gått här även om många går alldeles i närheten.


Hej!

Har inte varit där själv, men tycker att det verkar passa med växtligheten och bergens former, och efter en jämförelse mot kartan vågar jag mig på en gissning. Kan det vara Tjäktjatjåkka sett från Geargevaggi?

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg