Gissa position

Stämmer bra det ... bilden tagen från jojo-leden, i ett pass på Duolpanjunjecohhka-ryggen den18 april 2009 under en lång dags färd från Tarfala till Nallostugan.
 
Hej!

Ok, nu har jag fått rota djupt ner i mitt lilla bildarkiv. Hade varit lättare om man hade haft 25 års bildproduktion att falla tillbaka på. Nåväl, vad är det vi ser och var står fotografen?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300446.jpg
    S6300446.jpg
    68.9 KB · Visningar: 493
Hmmm, tyckte berget i bakgrunden var väldigt likt Vaktposteln med sina rännor och att Pyramiden var i förgrunden, men väldigt flack inser jag nu.

...eller T, men väl den kvarvarande klusilen: K. Vi ser Kekkonentoppen mer eller mindre rakt på nerifrån dalen en sen februarieftermiddag.[/QUOTE]
 
Någon måste ju börja gissa! Min första känsla var att det är Nåite som är kullen vi ser i bakgrunden. Fotoplatsen skulle då vara Goabrekjavrasj. Den branta stranden till höger talar dock mot detta antagande.
 
OK, då drar vi iväg till Viddjajavri i Kaitumjåkkens sjösystem, riktning söderut

/Hans

Imponerande! Jag trodde inte att den skulle vara så lätt.

Jag vill också passa på att slå ett slag för trakterna väster om Kungsleden. Viddjajavri och Bahtalahku är väl värda ett besök, Stuor Russka är väldigt trevligt att bestiga, och norr om Sälka finns ett par fina tvärdalar till Tjäktjavagge. Längre upp mot Alesjaure får man storslagen panoramautsikt från Garddecohkka.

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg