Gissa position

Ännu bättre

gissning topografiskt om man tittar på höjdkurvorna och läser dina ledtrådar är kanske Granfjällstöten?

Thure

Jamen, var det så svårt?
Ni hade ju svaret framför ögonen, till och med fyra gånger i Peregrines inlägg ;)
Kopplingen till Falun var alltså Stöten. Näcken som avses är namnet på en av de skidbackar som syns på bergets vänstra sluttning och jag hade självfallet godkänt svaret Stöten också...

Fotot är taget vid Stötens camping österut upp mot berget och älven nedanför är Görälven som kommer från Norge och som går ihop vid älvmötet i Fulunäs och blir Västerdalälven.

Så, nu får någon annan lägga ut en bild...

Det

som blev lurigt för mig var att det inte framgår av bilden att det är kalfjäll högst upp.

Jag lägger ut en bild i kväll om inte någon annan hinner före.

Thure

Bilden #3208

är tagen i sydlig riktning och nära Sälkastugplatsen och nära Kungsleden men inte på leden.

Kanske kan någon då komma fram till motivet och fotoplatsen?

Thure

Om du flyttar

5 km längre mot nordväst så kommer du till det rätta svaret vilket är att vi sitter i ravinen på sydsluttningen av Geargeoaivi ( var en återvändsgränd att ta den ravinen upp mot nordväst mot norska stugan vid Gautelisvattnet utan vi fick skida i dalen lite längre syd).

Fjället i fonden på bilden är därmed toppen 1484 NO om Sälkatoppen dvs omedelbar NNO om Dalsjön 1050.

Vem lägger upp nästa bild?

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg