Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
att Googla och hittade en färgserie från Beckers och där finns också Rinim. Långsökt javisst.
Thure
Jo, men det verkade ju gå så trögt med gissningar. Lite oväntat med tanke på hur många som måste ha passerat där förbi genom åren. Jag kan förresten avråda alla från att försöka ta sig ner för branten. Halkigt och osäkert. Av Kuhmunens som bor i Rinim fick jag höra att de brukar använda ravinen längre bort för att ta sig upp mot renvaktarstugan och Vassjavagge. Men då var jag ju redan nere...
Thure, lägger du upp nästa bild?
/ Filiokus
Klurig bild. Jag tror att ledtråden Falun leder till ån Fulan som rinner ut i Västerdalälven samt Gamla- och Nya stöten som är några stugor strax Ö om Göljåfjället. Där finns dessutom Göljåstöten och Tyskstöten - i Falun finns Stora stöten. Många kopplingar till Falun om man så vill. Näcken kopplar jag till Näcktjärnen strax NV om Hägnåsen.
Även om jag inte tycker att fjället liknar Göljåfjället så blir det min gissning.
Calle
Även om jag inte tycker att fjället liknar Göljåfjället så blir det min gissning.
Calle
Hmm, att den bilden kunde ge sånt huvudbry. Jag kan glädja er med att Fulufjället med Göljån osv inte är det rätta svaret. Ni har ju svaret framför ögonen mina vänner...
Man tror att namnet Fulufjället möjligen kan komma från den tidiga gränstrafiken mot Norge; man följde då 'stighinum til Faludals' via Västra Trollegrav och det okända Sannar som troligen är ett flygsandsområde väster om Älvdalen. Genom åren ska namnet på stigen har förvanskats till Fulufjället.
Fulan förresten kommer av det dialektala Fûla (där diftongen dras mer mot ett tjockt u eller o).
Nåväl, efter den utvikningen så kan jag väl säga såhär då att om ni beger er längre söderut, finner ett berg med talusbranter på västsidan och där Näcken kanske speglar sig i en älv, ja då är ni verkligen på gång och kan sätta in.... ja vadå... ?
Man tror att namnet Fulufjället möjligen kan komma från den tidiga gränstrafiken mot Norge; man följde då 'stighinum til Faludals' via Västra Trollegrav och det okända Sannar som troligen är ett flygsandsområde väster om Älvdalen. Genom åren ska namnet på stigen har förvanskats till Fulufjället.
Fulan förresten kommer av det dialektala Fûla (där diftongen dras mer mot ett tjockt u eller o).
Nåväl, efter den utvikningen så kan jag väl säga såhär då att om ni beger er längre söderut, finner ett berg med talusbranter på västsidan och där Näcken kanske speglar sig i en älv, ja då är ni verkligen på gång och kan sätta in.... ja vadå... ?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg