Gissa position

Ja, och område är då nordvästra Padjelanta. Profilen av Ahkka ledde mig till rätta spår. Med brist på bilder (och kreativitet) har jag ännu en bild av en stuga. Var är denna?

Bilagor

• IMG_3370.jpg
    IMG_3370.jpg
    28.6 KB · Visningar: 451
Knepigt det här. Vi är i övre delen av björkskogen, nära kalfjället, men jag vet inte var i fjällkedjan vi ska leta. Mäkitalos gissning var "bra", betyder det att vi är i de trakterna, tro? Inte en renvaktarstuga. Knappast heller privat, för då hade du väl inte fotat den och i vart fall inte lagt ut den. Så stugan borde vara öppen för allmänheten. Jag gissar att vi är i Torne lappmark, dvs. Kiruna kommun. Kanske vi får en ledtråd till?

Ja, ni är båda på rätt område eller runt däromkring iaf. Enligt literära källor används stugan av en förening. Här en ledtråds bild in i det forna kåtan.

Bilagor

• P1010025.jpg
    P1010025.jpg
    58.1 KB · Visningar: 331
Javisst, tältlägret är korrekt. Kåtan där brann ner några år sedan. Stugan är i närheten men gömd av björkskogen. Enligt Fredrik Neregårds guidebok används stugan av STF personal.
Nästa bild, var så god!

Javisst, tältlägret är korrekt. Kåtan där brann ner några år sedan. Stugan är i närheten men gömd av björkskogen. Enligt Fredrik Neregårds guidebok används stugan av STF personal.
Nästa bild, var så god!

Tältlägret och Pallinvagge ligger mig varmt om hjärtat. Jag hann sova både i kåtan som brann ner och den som stod där sen tidigare och renoverades.

Var är vi nu?

Bilagor

• Gissa1-171109.jpg
    Gissa1-171109.jpg
    71.9 KB · Visningar: 282
En sjö med glaciärvatten. Finns ju rätt många men jag kom att tänka på den lilla sjön nedanför Tärnaglaciären i Norra Storfjället öster om Hemavan. Idag saknas detta namn på Fjällkartan, avser dock branten öster om 1644.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg