Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Det är mycket riktigt en renvaktarstuga vi ser vid horisonten. Men den här stugan ligger nära en sjö, och det är utloppet vi ser i bilden.
Kan det vara den vid Hoiganjávri?
I närheten av Rostojavri?
Hmmm, eftersom gränsen mellan Norge och Sverige faktiskt ska vara dragen längs vattendelaren är det ju som sagt var inte många vattendrag som rinner ut i Atlanten.
Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut
Har dock svårt att hitta någon sjö som ser rätt ut där det finns en renvaktarstuga på kartan....
/ Stefan
Hmmm, eftersom gränsen mellan Norge och Sverige faktiskt ska vara dragen längs vattendelaren är det ju som sagt var inte många vattendrag som rinner ut i Atlanten.
Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut
Har dock svårt att hitta någon sjö som ser rätt ut där det finns en renvaktarstuga på kartan....
/ Stefan
Jag tror du har hamnat för långt norrut.Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut
Jag är själv inte helt säkert, men där finns en grund för mig att inte lösa gåtan denna gang.
Om jag har gissat rätt finns en annan renvaktarstuga en drygt mil NV som jag visar här.
Henning
Bilagor
/ Stefan
Du har förstås rätt ifråga om vattendelaren, och det finns ju några "missar", som du också påpekar. Den största gäller väl Vapstälven nere i Västerbotten. Från Rostojávri ska vi några dagsmarscher söderut.
Jag tror du har hamnat för långt norrut.
Jag är själv inte helt säkert, men där finns en grund för mig att inte lösa gåtan denna gang.
Om jag har gissat rätt finns en annan renvaktarstuga en drygt mil NV som jag visar här.
Henning
Ja Henning, du vet ju svaret, och detta är inte långt från platsen där vi träffades för några år sedan, mitt i ingenstans. Roligt att höra av dig!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg