Gissa position

"Vi befinner oss i trakten där de mindre ståtliga rentjurarna bor."

Några allternativ:
1. Hiergge heter härk på svenska och är ordet för en tam kastrerad hanren.
2. En kastrerad hanren kallas på lulesamiska gáskek .

Skulle kunna ge svaret att tältplatsen ligger i Gaskasvágge,

Med vänlig hälsning/RN

"Vi befinner oss i trakten där de mindre ståtliga rentjurarna bor."

Några allternativ:
1. Hiergge heter härk på svenska och är ordet för en tam kastrerad hanren.
2. En kastrerad hanren kallas på lulesamiska gáskek .

Skulle kunna ge svaret att tältplatsen ligger i Gaskasvágge,

Med vänlig hälsning/RN

Rickes tolkning är mer avancerad än jag avsåg, jag syftade snarare till det diminutiva formatet i traktens namn.

Tältplatsen ligger uppskattningsvis på ca 1260-1280 möh och är en av de absolut häftigaste jag upplevt. Jag gissar att besök på platsen är ganska sällsynta, även om många har betraktat de omgivande fjällen på håll. Vistelsen var dock, den spartanska inramningen till trots, rena rama festen.

Jag kan också tillägga att bilden är tagen i västlig riktning.

Sarek lär det ju vara rentjuren syftar på. Höjden för tankarna till Louttolahko där det är ju lätt att göra sig häftiga upplevelser, men det är inte lätt att få det att stämma med bilden. Är det någon del av Tsähkkok vi ser i bakgrunden?

Sarek lär det ju vara rentjuren syftar på. Höjden för tankarna till Louttolahko där det är ju lätt att göra sig häftiga upplevelser, men det är inte lätt att få det att stämma med bilden. Är det någon del av Tsähkkok vi ser i bakgrunden?

Ja, det är naturligtvis Sarek som åsyftas. Men Luohttoláhko/Tsähkkok är fel.

En gissning efter kartstudie är att vi ser östsidan av Stuor Skårki, fotat från en plats söder om Svirjatjåkkå o en bit nedströms Alep Pastajekna.

En gissning efter kartstudie är att vi ser östsidan av Stuor Skårki, fotat från en plats söder om Svirjatjåkkå o en bit nedströms Alep Pastajekna.

Bravo Enok! Svaret är helt korrekt!

Vi kom till platsen via en vandring längs Vassjakammen och över utlöparen söder om Unna Skårki och fortsatte vidare över Svirjjatjåhkkå, vars topp är den "lilla kullen" som syns längst till höger på bilden.

Ny bild!

Jag antar att ingen plockade upp ledtråden i "Vistelsen var, den spartanska inramningen till trots, rena rama festen."?

Festa = Svira...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg