Gissa position

Ditt snöpudrade fjäll ledde faktiskt tankarna till Saxfjället nordväst om Klimpfjäll. Men där hittar jag ingen lämplig ravin. Din första bild stämmer däremot hyggligt med Jetnemsälven en bit in i Jämtland räknat från Stekenjokk. I så fall står du rätt nära bilvägen.

Jetnemsälven / Gaavesjohke (oklart var exakt den byter namn...) stämmer bra. Det snöpudrade fjället är Sipmehke, bilvägen är mycket nära. Skandinaviens "Four Corners" är Rr 204 där fylkena Nordland och Nord-Trøndelag samt länen Västerbotten och Jämtland möts. Ungefärlig fotoposition: 65° 2'38.19"N, 14°19'41.57"E (här finns också ett fint litet vattenfall). Fotot är taget någon dag innan vägen stängdes för en dryg månad sedan. Ny bild!

Jetnemsälven / Gaavesjohke (oklart var exakt den byter namn...) stämmer bra. Det snöpudrade fjället är Sipmehke, bilvägen är mycket nära. Skandinaviens "Four Corners" är Rr 204 där fylkena Nordland och Nord-Trøndelag samt länen Västerbotten och Jämtland möts. Ungefärlig fotoposition: 65° 2'38.19"N, 14°19'41.57"E (här finns också ett fint litet vattenfall). Fotot är taget någon dag innan vägen stängdes för en dryg månad sedan. Ny bild!

"Four Corners" hade jag aldrig hört talas om och nu vet jag dessutom att det finns en Skandinavisk motsvarighet!

Här kommer ännu en ravin, både ned- och beskuren, därav den (extra) dåliga kvaliten. Vad heter vattnet?

Bilagor

• Foto0244.jpg
    Foto0244.jpg
    111.6 KB · Visningar: 485
Kan det vara Sjnjuvtjudisjávrásj i ett väldigt ihoptryckt perspektiv?

Visst är det så! Sjön är svår att stava till och omöjlig att uttala! Vi är alltså väster om fjället Akka i Stora Sjöfallets nationalpark. Så här ser hela bilden ut. Ny bild!

Bilagor

• Foto0244 (2).jpg
    Foto0244 (2).jpg
    74.4 KB · Visningar: 405
Visst är det så! Sjön är svår att stava till och omöjlig att uttala! Vi är alltså väster om fjället Akka i Stora Sjöfallets nationalpark. Så här ser hela bilden ut. Ny bild!

Uttalet vågar jag inte uttala mig om, och vad gäller stavningen så får man hålla tungan rätt i mun och kopiera bokstav för bokstav från kartan...

Här kommer en ny djup dal att fundera över:

Bilagor

• jhggiunbmvmn.jpg
    jhggiunbmvmn.jpg
    29.7 KB · Visningar: 466
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg