Gissa position

Jag drar igång med att gissa att vattnet är Akkajaure....... Den ljusa strandlinjen tyder på varierande vattenstånd. Det verkar smalna av i högerkanten. Kan du stå lite öster om Ahka och fota mot nordost?

Peter

Jag ser granskog med spår av modernt skogsbruk, samtidigt som du står på kalfjället och tittar ner på ett reglerat vatten. Den här kombinationen finns ju inte på så många platser. En av dem är Vilhelminafjällen och Kultsjön. Skulle detta stämma så tittar vi antingen norrut mot Marsfjället eller söderut mot Borgafjällen.

Ni resonerar klokt, men är båda långt ifrån fotoplatsen.

Går man fram till foten av fjällmassivet där borta så hittar man denna mycket trevliga dalgång:

Bilagor

• kjhlkjhglhgjhgk.jpg
    kjhlkjhglhgjhgk.jpg
    45.3 KB · Visningar: 514
Din nya bild tillför en del viktig information. Jag ser en torvinklädd sluttning, videområden men knappt någon björkskog alls. Och här tycks det vara tallen som går upp mot fjället längs ett ganska stort vattendrag. Om våra tidigare gissningar var "långt ifrån fotoplatsen" så ska vi nog en bra bit söderut. Samtidigt har jag svårt att se den här vyn i Dalarna eller i Härjedalen. Kan vi enas om Jämtland?

Jodå, Jämtland kan vi enas om.

På den andra bilden står jag på en markerad led, medans den första är tagen från oledat område.

Jag var dessutom tvungen att vada vattendraget en bit uppströms, vilket inte var helt enkelt med det enorma flöde som var efter en hel natts åska och spöregn.

Jajamensan!

Eftersom vi alla vet i vilket fjällmassiv Rutsälven rinner så ger sig ju svaret på den första bilden automatiskt?

På första bilden är du alltså i Sösjöfjällen i närheten av Edefjället eller Blanksjön och fotar Sockertoppen och sjön Torrön. På andra bilden är du i Skäckerfjällen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg