Gissa position

99% rätt

Mycket bra gissning!!

Jag befinner mig helt riktigt på en av topparna i Skarsfjällsmassivet, men inte på Sjkilhtjåelkie utan själva Skarsfjället. Det är dock Sylarna man ser :) Mycket imponerande!!

/ Stefan

Västea ravin, Åreskutan.

Nu har jag iofs bara varit där på vintern, då den är en klassisk offpistled, men det ser ut som övre delen av västra ravin på Åreskutan. Då är det susabäcken vi ser och 1000-metersliften startar en bit ovanför kanten.

/ Stefan

Nej, vi ska en bit längre norrut.

De som är intresserade av den här ravinen rör sig i regel betydligt långsammare än besökarna på Åreskutan.

Vid en hastig blick tänkte jag på Dromskåran, men sen såg jag att den går bort.
De som rör sig riktigt långsamt är ju arkeologer, i alla fall när de arbetar i fält (undantaget Indiana Jones). Möjligen att det kan vara en offerplats? Men längre än så kommer jag inte, kanske kan leda någon på spåret om det är så.

Calle

Kittelbäckens ravin?

Även folk på väg upp till Kebnekaise rör sig ju i regel långsamt...förutom en och annan skidåkare på vägen ner på vintern. Så jag slänger väl in Kittelbäckens ravin i gissningsleken :)

/ Stefan

Vid en hastig blick tänkte jag på Dromskåran, men sen såg jag att den går bort.
De som rör sig riktigt långsamt är ju arkeologer, i alla fall när de arbetar i fält (undantaget Indiana Jones). Möjligen att det kan vara en offerplats? Men längre än så kommer jag inte, kanske kan leda någon på spåret om det är så.

Calle

Såvitt jag käner till så finns ingen offerplats just här, så det är inte arkeologi som lockar hit.

Grottfolket brukar röra sig långsamt.

Gissar på en av ingångarna till korallgrottan.

Thure

Ingen dum gissning. Både norr och söder om platsen finns relativt välkända grottor (för att vara i fjällvärlden) inom några timmars vandring. Detta är inte någon slump, utan en viss geologisk koppling finns mellan intresset för den här platsen och förekomsten av grottor.

Även folk på väg upp till Kebnekaise rör sig ju i regel långsamt...förutom en och annan skidåkare på vägen ner på vintern. Så jag slänger väl in Kittelbäckens ravin i gissningsleken :)

/ Stefan

Nu har du hamnat för långt norrut istället. Även de flesta fjällvandrare (inklusive undertecknad) har ett för högt tempo för att riktigt uppskatta den här platsen...

Både Abrahamsson och Grundsten beskriver platsen i sina böcker.

Då drar jag till med en gissning: Kan det vara så att vi befinner oss på Artfjället och att ravinen då är Saedtieviere (Sattevierra)? Då handlar särintresset om blommor och kopplingen till grottor är kalkrik mark.

Se där ja. Jag åminde mig Adjunkt Fribergs fjällsmultron vid namn "Blomsterravinen vid Sattevierra" i Fjället nr 1/2012 och då föll allt på plats.

Här ett lite blomsterfattigare område. Var?

gp194.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg