Gissa position

Ett av de mest givande ställena i landet att traska på -- åtminstone så länge sikten är god ;)

Nästa: Vilket är det samiska namnet på vattendraget som skymtar i denna bild?
gp191.jpg

Ett av de mest givande ställena i landet att traska på -- åtminstone så länge sikten är god ;)

Nästa: Vilket är det samiska namnet på vattendraget som skymtar i denna bild?
Visa bilaga 20196

Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...

Calle

Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...

Alldeles riktigt. Det finns åtminstone fyra vattendrag med det svenska namnet Tvärån runt Vålådalssänkan, vilket är anledningen till att jag ville ha en tydligare specificering. Varsågod!

Kunde sålla bort många åar där det inte fanns samiska namn utsatt på kartan, annars hade svårighetsgraden ökat betydligt.
Då tar vi en ny bild, vad ser vi här?

Calle

Bilagor

• IMGF_154.jpg
    IMGF_154.jpg
    69.7 KB · Visningar: 381
Kunde sålla bort många åar där det inte fanns samiska namn utsatt på kartan, annars hade svårighetsgraden ökat betydligt.
Då tar vi en ny bild, vad ser vi här?

Calle

Nu var det länge sedan jag gissade på nå't, så jag får väl dra till med Fulufjället för att inte bara vara åskådare här på tråden. :)

/ F

Nu var det länge sedan jag gissade på nå't, så jag får väl dra till med Fulufjället för att inte bara vara åskådare här på tråden. :)

/ F

Helt rätt! Fulufjället i närheten av Njupeskär.
Nu är du med i matchen igen, så om du bidrar med en ny bild kliver jag upp på läktaren igen...

Calle

Hej!

Nu får vi se hur långlivad den här bilden blir. Som vanligt undras vad vi ser och var fotografen står.

/ F

Bilagor

• 5343.jpg
    5343.jpg
    44.4 KB · Visningar: 345
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg