Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Republiken? Tänker på området vid Helags/ Härjångsstöten.
Norrut från den gissningen.
Var är den här bilden tagen?
Längs höjdryggen söder om Vássaloamijávri, med Duopmačohkka bakom till vänster.
Ett av de mest givande ställena i landet att traska på -- åtminstone så länge sikten är god
Nästa: Vilket är det samiska namnet på vattendraget som skymtar i denna bild?
Visa bilaga 20196
Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...
Calle
Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...
Alldeles riktigt. Det finns åtminstone fyra vattendrag med det svenska namnet Tvärån runt Vålådalssänkan, vilket är anledningen till att jag ville ha en tydligare specificering. Varsågod!
Kunde sålla bort många åar där det inte fanns samiska namn utsatt på kartan, annars hade svårighetsgraden ökat betydligt.
Då tar vi en ny bild, vad ser vi här?
Calle
Nu var det länge sedan jag gissade på nå't, så jag får väl dra till med Fulufjället för att inte bara vara åskådare här på tråden.
/ F
Nu var det länge sedan jag gissade på nå't, så jag får väl dra till med Fulufjället för att inte bara vara åskådare här på tråden.
/ F
Helt rätt! Fulufjället i närheten av Njupeskär.
Nu är du med i matchen igen, så om du bidrar med en ny bild kliver jag upp på läktaren igen...
Calle
Helt rätt! Fulufjället i närheten av Njupeskär.
Nu är du med i matchen igen, så om du bidrar med en ny bild kliver jag upp på läktaren igen...
Calle
Ojdå, det var ett långskott som alltså gick hem!
Jag ska se vad jag kan gräva fram ur gömmorna. Återkommer strax.
/ F
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg