Gissa position

Jag tror tvärtom att den sydliga förflyttningen är väldigt kort och att vi är kvar vid Ähpár, närmare bestämt i Basstavágge. Vattendraget är Alep Basstajåhkå och det molngömda är, skulle jag tro, Nilas kam och Mellantoppen.
Sorry Kalle! :( Jag missade att du svarat medans jag filade på svaret till Per.

Du har så rätt! Samma motiv fast från andra hållet. (Tänkte att det skulle passa med en liten slamkrypare)

Visst var de en klurig ledtråd i alla fall "hårfin skillnad mot Nils" = Nilas kam.
Och så får jag ju säga som Filip: Men "synd" att jag inte hann presentera fler ledtrådar.
Nästa ledtråd hade blivit: "För de som undrar så handlar det varken om fågel eller fisk." ;)

Stafettpinnen är din Kalle!

///Claes

Söderut, skrev Claes, jojo. Den fällan klev jag rakt i förstås. Ändå borde man väl sett varningslampan blinka när han räknade upp alla väderstrecken! Någon mer som blev lurad?

Frågan är om Kalle är lika klurig och ger en ledtråd när han skriver att bilden är svår (?). Men jag fattar inget den här gången heller.

För att börja gissningarna tror jag att du står med ryggen mot Storulvåns fjällstation och att vi ser Ånnsjön längst bort.

Hälsn Pelle

Nej, det är en god(!) ;) bit därifrån.

Tidigare bilders ledtrådar har alltså gjort gällande att det varken handlar om fågel eller fisk. Det gäller inte denna gång.

Nej, det är en god(!) ;) bit därifrån.

Tidigare bilders ledtrådar har alltså gjort gällande att det varken handlar om fågel eller fisk. Det gäller inte denna gång.
Slingrande vatten som detta har jag sett en gång... Alltså... jag får Padjelatavibbar av den här bilden. Kan det vara Vastenjávrre som glittrer i fjärran med Svártinjunjer under molnen? och Låddejåhkås nedre lopp vi ser. I så fall gissar jag att du står vid Låddejåkkåstugan och att det är den du har bakom ryggen.

ladde.jpg
En bild på samma vindlingar (tror jag) fast fotade från sluttningen söder om bron.

MVH ///Claes

Någon kan väl kanske börja gissa så att vi kommer någonstans!

Jag kan börja. Första blicken på bilden gav Vuolimus Gorsajavri, vid andra kollen tyckte jag att det var för mycket vatten i utloppet för att stämma och att fjällsluttningen är för flack. Men jag kommer inte på något bättre så det får bli min gissning, kan ju vara värd en ledtråd ;)

Calle

Jag kan börja. Första blicken på bilden gav Vuolimus Gorsajavri, vid andra kollen tyckte jag att det var för mycket vatten i utloppet för att stämma och att fjällsluttningen är för flack. Men jag kommer inte på något bättre så det får bli min gissning, kan ju vara värd en ledtråd ;) Calle
Inte illa, men inte heller rätt. Vi är dock hyfsat i rätt område och det finns minst två anknytningar med det som visas på min bild.
Ledtråd levererad! ///Claes

Skogen vid det stora vattnet - kopplade inte riktigt dina ledtrådar vid första försöket. Men nu tror jag att jag är med på dina tankebanor. Abeskojavri

Calle

Skogen vid det stora vattnet - kopplade inte riktigt dina ledtrådar vid första försöket. Men nu tror jag att jag är med på dina tankebanor. AbeskojavriCalle
Jomenvisst! Så är det. Och de två anknytningarna är dels att jag är på väg upp i passet över till Gorsa och dels naturligtvis att vattnet från båda sjöarna möts närmare Abisko.
Trodde nog att bilden skulle ställa till lite problem eftersom jag kommit upp så pass långt på sluttningen att västra stranden dåldes och sjön såg smalare ut än den är.
///Claes

Ny bild Calle?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg