Gissa position

Sorry! *Går och ställer mig i skamvrån*. Letade i.o.f.s. i ganska rätt område men hade inte hittat rätt sjöar utan att fuska (var på fel sida om Pauro och letade...). Du har väldigt många fina bilder på din hemsida i.a.f.!

Jag kommer inta att kunna vara närvarande här på Utsidan den närmaste tiden så det är ingen bra idé att jag lägger upp en ny bild. Så den som känner sig manad är välkommen (exempelvis Filip som gissade rätt(?) på den andra bilden nyligen)!

Någon annan får lägga upp nästa bild. Kanske någon ny förmåga som vill dela med sig av nå'n knepig vy?

Häpp / Filiokus

Jag kan börja med en ren gissning: Låptåvakkjavrre.

Calle

Edit: Jag tryckte på knappen en tiondel försent :) Lustigt i alla fall att vi var inne på samma ställe

Jag var också först inne på sydvästra hörnet av Sarek i början, men då främst sjön Buojdes. Fick det dock inte riktigt att stämma och satt och funderade över Tielmasjön en stund. Det ser ju ut som om vi har en djup dal bortanför den lilla kanten på andra sidan sjön och sedan några rejält höga berg på andra sidan dalen. Detta skulle stämma rätt bra med Tielma, men Nåite och Stuollo-platåerna verkar inte vara riktigt tillräckligt höga för att matcha bilden...

Efter lite fortsatt letande så tror jag mig dock ha hittat en sjö som passar hela vägen - nämligen Vássaloamijávri i Vistasdalen på sydsidan av Mårmapasset.

Det enda som stör mig är att det är så dåligt väder på bilden. Jag förknippar Vistasdalen med strålande solsken, klarblå himmel och myggfritt (!!!) vilket är de förhållanden jag haft där de gånger jag passerat. Men jag kanske bara har haft tur?

Det enda som stör mig är att det är så dåligt väder på bilden. Jag förknippar Vistasdalen med strålande solsken, klarblå himmel och myggfritt (!!!) vilket är de förhållanden jag haft där de gånger jag passerat. Men jag kanske bara har haft tur?

:)

... och jag har inga som helst problem att associera bilden till Vistasdalen (om det nu är rätt svar?). För ett par år sedan "överlevde" jag alla åskväders moder, tältade en bit norr om Lisas stuga. Efter det hällregnet steg Vistasjohkka med 1,5 m.

/ F

Efter lite fortsatt letande så tror jag mig dock ha hittat en sjö som passar hela vägen - nämligen Vássaloamijávri i Vistasdalen på sydsidan av Mårmapasset.
Helt korrekt Pär.
Dåligt väder var det, visst tänkta jag mer om bra väder under planlagning på denna vandring i förta hälften av Juli denna år, men man kan ju inte påverka det...
Men nästan myggfritt var det. :)

Henning

Ja, ibland får man ju leva med regnväder också - även om jag brukar försöka planera annorlunda :)

Det var väl ett tag sedan vi hade en bro-bild? Så här kommer en sådan - med vackert väder dessutom!

Bilagor

• bro.jpg
    bro.jpg
    77.8 KB · Visningar: 519
Stämmer bra det!

(nästa gång ska jag ta en riktigt dimmig bild så att det tar lite mer än 10 minuter att lösa...)

haha förlåt, Frågan är om jag har något bättre att komma med, ska kolla i arkivet.

Så, den här får det bli:
Vad heter dalen?

Bilagor

• DSC_8587.jpg
    DSC_8587.jpg
    70.2 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg