Gissa position

Här bryter jag väl mot vissa regler eftersom den utlagda bildgåtan ännu inte är löst. Men inför nyåret tänkte jag ändå läska er med ett litet mellanspel. Inte så svårt alls utgår jag från. Men det var precis lika vackert som bilden visar.

Kanske inte så svårt men inte så lätt heller. Tycker mig känna igen vyn och tror Sarek nånstans. Ledtråd till min aktuella fotogåta är: vi är högt upp med svenska mått mätt.

Nilas kam

Så heter kullen som vi står på. Ungefär här:

Syd/Nord-koordinat: 7472922
Väst/Öst-koordinat: 1589543

Vänder man sig om ser man Perikpakte. Mycket riktigt ser man Alep Pastajekna där den mest fasansfulla olycka som kan tänkas inträffade 2006. Anders hade en bild på glaciären här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42126&page=290 och man kan hitta en kort kommentar om vad som hände här http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.105175-hoppet-ute-for-vastsvensk-fjallvandrare?m=print

Bilagor

• FrånNilas.jpg
    FrånNilas.jpg
    52.3 KB · Visningar: 509
Lite dålig aktivitet här, tycker jag. Så vi tar väl nya tag.

Vilken höjd har den mörka klumpen något till vänster om bildens mitt?

undrar Pelle

Foto: Lars-Bertil Nilsson

Bilagor

• Fjällen 2011 169, justerad.jpg
    Fjällen 2011 169, justerad.jpg
    40.6 KB · Visningar: 361
Inget fel på aktiviteten tydligen. 17 minuter var allt som behövdes.

Detta är alltså nordtoppen av Jiegnáffo med koordinaterna X=7459524, Y= 1535424.

Bilden är tagen längs leden en bit söder om Staloluokta.

Ny bild!

Hälsn Pelle

Ursäkta, jag glömde ju bort att Tobias har en olöst gåta liggande ute. Men jag tror du måste ge oss lite bättre ledtrådar om den ska lösas!

Hälsn Pelle

Ursäkta, jag glömde ju bort att Tobias har en olöst gåta liggande ute. Men jag tror du måste ge oss lite bättre ledtrådar om den ska lösas!

Hälsn Pelle

Ok, jag inser att den kanske var alltför svår med tanke på ljuset. Den är tagen mitt i natten ett tiotal meter under Ahkka borgtopp i år. Det är taget i samma veva som den unge dansken försvann och mot området där han försvann dvs nordöst från akka borgtopp. Inte kul däruppe, hård kuling och min vattenflaska frös sig ett centimetertjockt islager. Galen ångest på vägen ner då snön frusit till skare, isyxa hade varit trevligt.

Dålig på att gissa...

...är jag. Men ni kan få en ganska svår bild. Om ni fixar den här direkt blir jag mycket imponerad. Jag lovar att ge ledtrådar snabbt.

Bilagor

• Gissa-N.jpg
    Gissa-N.jpg
    34.4 KB · Visningar: 313
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg