Gissa position

När jag såg bilden var magkänslan Synder-Storådörrfjället och det skulle även rimma bra med "bekanta trakter". Nu har jag inte gått på höjderna där utan i dalgångarna så jag får inte riktigt ihop med det som skulle vara Helags längst därborta, men det kanske ser så ut däruppifrån.
Så magkänslan får bestämma svaret: Synder-Storådörrfjället.

Calle

Där har ännu inte varit. :) Berget på bild är betydligt lägre än Helags, och längre norrut. Med bekanta trakter menar jag det med avseende på mina tidigare bilder i denna tråd.
Men jag kan slänga upp en ny bild snart, om det skulle bli svårt. Bildens plats blir dock snabbt bekant om man zoomar ut, och det är många vandrare som varit i dessa trakter.

Den senaste bilden ser väldigt bekant ut. Vattenfallet finns på Singitjåkkas sydsida.
Och då är det antagligen så, att du står på leden som genar söderut mot Kungsleden, öster om Unna Jierttás och fotar i riktning sydost. Fjället med den skarpa branten till vänster borde vara Manak, 1049 m.

OK, då flyttar vi oss en bit till led-löst land.
Var står fotografen och vad är det vi ser ut över?

/Hans

Bilagor

• utsid 333.jpg
    utsid 333.jpg
    45.6 KB · Visningar: 442
Ledlöst land gillar jag...;)
Du plåtade från Rahkamvarasj. Vi ser västra änden av Sallohaure, åsryggen är Oarjep Slahpetjåhkkå, sen ser vi en liten del av Nuortap Slahpetjåhkkå, Ruonas m.m.

Calle

Trodde det skulle vara lite svårare än så.
Ditt svar är näst intill perfekt, fotoplatsen är Svartitjåhkkå, en låg topp som tack vare sitt ensliga läge ger en fantastisk runtomsikt. Och fjället på bildens vänstra halva är Sávtsasj på vars topp Rr246 står.

/Hans

Rätt såtillvida att det är sydligare jämfört med Hans bild, men det är längre norrut än Härjedalen.

Ungefär som fågel-fisk-mittemellan ;)

Calle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg