Gissa position

Med på rätt spår menar jag just resonemanget att titta åt andra hållet, men inte just Kalles bild.

Hmm... Kan det vara så att vi är tillbaka vid Hurrejåhkå igen (kanske rentav med position ungefär mitt i Hans bild tidigare) och blickar uppströms längs jokken? De vita fläckarna som jag tidigare mest tyckte såg ut som snöfläckar är då i själva verket vattenfall?

Rätt

Hmm... Kan det vara så att vi är tillbaka vid Hurrejåhkå igen (kanske rentav med position ungefär mitt i Hans bild tidigare) och blickar uppströms längs jokken? De vita fläckarna som jag tidigare mest tyckte såg ut som snöfläckar är då i själva verket vattenfall?

Vi blickar uppströms Hurrejåhkå, men i förhållande till Hans bild #5666 stod jag utanför i vänsterkant, där det är lugnvatten innan utloppet i Vastenjaure. Och precis som du skriver är det inga snöfläckar utan vattenfall, det som Hans beskrev som en rejäl kalldusch.
Nu har du gissat rätt två gånger på samma vattendrag :)

Calle

Nu har du gissat rätt två gånger på samma vattendrag :)
Ja, och då har jag ändå inte varit där ännu... Men jag har sedan tidigare varit inspirerad av Hans skildringar av det här området och din bild gjorde en ju inte mindre sugen så förhoppningsvis ska det inte dröja så värst länge innan man kommer dit...

Och precis som du skriver är det inga snöfläckar utan vattenfall, det som Hans beskrev som en rejäl kalldusch.
Det gäller att vara uppmärksam på detaljerna, det är en avgörande faktor som gör den här tråden kul. Ny bild:

Bilagor

• 010_liten.JPG
    010_liten.JPG
    99.5 KB · Visningar: 342
Ja, och då har jag ändå inte varit där ännu... Men jag har sedan tidigare varit inspirerad av Hans skildringar av det här området och din bild gjorde en ju inte mindre sugen så förhoppningsvis ska det inte dröja så värst länge innan man kommer dit...

Det gäller att vara uppmärksam på detaljerna, det är en avgörande faktor som gör den här tråden kul. Ny bild:

Sånfjället?

Den här fattiga kvartsiten finns ju i både Härjedalen och Dalarna. Typiskt också att tall/gran bildar trädgräns. Men där finns ju några fjäll att välja mellan. Jag gissar på Nipfjället!

Hälsn Pelle

Du har kommit ett rejält kliv närmare och samtidigt också klivit över till rätt landskap/län/landsdel(/kommun) men det är fortfarande inte rätt. Tallen kanske luras lite då det så när som på enstaka tallar mest är björk allra närmast nedanför kalfjället just här.

Japp!

Nu blev det rätt. Jag stod inte ända uppe på Jakobshöjden men strax söder därom i sluttningen (och fotograferade söderut). Gick rakt upp till kalfjället från Sjöstugan. Vyn omedelbart t.h. om föregående bild:

Bilagor

• 009_liten.JPG
    009_liten.JPG
    102.3 KB · Visningar: 339
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg