Gissa position

Mitt i prick Anders. Fotografen står på Leirvassfjellet nära röse 240B, i mitten av augusti i år. Det kommer en berättelse av något slag så småningom, jag hade en otroligt fin vandring från Straumen förbi Sisovatnet och Blåmansisen till Leirvassfjellet. Sju dagar i rad med blå himmel och solsken, ett kort avbrott med åska och hagel.

/Hans

Jag vissta att det var kring Sulidälbmá, jag letade dock inte tillräckligt noggrant för att finna det som söktes.

Mitt första intryck blir centrala Badjelánnda, men jag får inte ordning på väderstrecken! Och inga skuggor ser jag heller. Men som en första gissning kanske det kan duga?

Hälsn Pelle

Jag menade förstås östra Badjelánnda. Kanske står du nära leden en bit väster om Tuottarstugorna och fotar mot nordost. I så fall ser vi Rissajávrre längst till vänster och fjällen där bakom blir då Nuortap och Oarjep Rissávárre. Då borde man förstås se Sarekfjällen också, men kanske molnen suddar ut dem?

Hälsn Pelle

Jag menade förstås östra Badjelánnda. Kanske står du nära leden en bit väster om Tuottarstugorna och fotar mot nordost. I så fall ser vi Rissajávrre längst till vänster och fjällen där bakom blir då Nuortap och Oarjep Rissávárre. Då borde man förstås se Sarekfjällen också, men kanske molnen suddar ut dem?

Det allmänna läget är någorlunda riktigt men det är fortfarande en bit kvar -- och vädersträcken är det alltjämt oordning i. ;)

Då hugger jag in med en ny gissning. Tror att det är Alatjåhkkå vi ser i bakgrunden och sjön längst bort är då Bårajavrre. Är det rätt så långt bör vattnen närmast i bild vara bl.a Låvdakjavrasj.
Fotoriktning ungefär sydväst.

Calle

Vad jag minns såg det ut ungefär så här när vi stod på Lijggeboullda och spanade ut över Låvdakvarddo. I bakgrunden i så fall Máhttoajvve.

Då hugger jag in med en ny gissning. Tror att det är Alatjåhkkå vi ser i bakgrunden och sjön längst bort är då Bårajavrre. Är det rätt så långt bör vattnen närmast i bild vara bl.a Låvdakjavrasj.
Fotoriktning ungefär sydväst.

Vad jag minns såg det ut ungefär så här när vi stod på Lijggeboullda och spanade ut över Låvdakvarddo. I bakgrunden i så fall Máhttoajvve.

Calle har rätt -- jag befann mig Låvdakvárddo när jag fotade.

Vild gissning...

Kan du ha varit så lurig att vi är kvar på ungefär samma ställe som Kalles bild men helt enkelt tittar åt andra hållet? D.v.s. att vi tittar upp mot Låvdak från Låvdakvárddo?

Kan du ha varit så lurig att vi är kvar på ungefär samma ställe som Kalles bild men helt enkelt tittar åt andra hållet? D.v.s. att vi tittar upp mot Låvdak från Låvdakvárddo?

Nog för att jag har en räv bakom örat, men riktigt så lurig var jag inte. Men på sätt och vis är du på rätt spår...

Calle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg