Gissa position

Rätt

Jag gissar på Härjedalsfjällen, Brattriet närmast och Skomshåriet längre bort.

/Hans

Helt rätt Hans!
Dessa fjäll ligger i Rogenområdet som föreslås bli nationalpark. Jag har sett den tänkta gränsen och bl.a. ingår just Brattriet och gränsen går mitt över Skomshåriet.
https://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Skydd-av-natur/Nationalparker/Forslag-till-nya-nationalparker/RogenJuttulslatten-Jamtlands-och-Dalarnas-lan/

Calle

Det var ett tag se´n jag var med i den här trevliga leken.

Ny bild. Vilket vattendrag är det jag står och tittar ner på?

/Hans

Bilagor

• utsid009.jpg
    utsid009.jpg
    63.7 KB · Visningar: 428
Jag hoppar in och börjar gissa. Jag, liksom du Hans, har gått i Rago samt inne i Padjelanta. När man kommer in på svenska sidan blir det betydligt grönare än de nakna hällmarkerna i Rago. Så någonstans när gränsen tror jag vi är. Jag gissar på Rahkojåhkå.

Calle

Hittade en liten dalgång S om Muvratjåro (mellan Rr 241 och Rr 240D). I så fall är det vattendraget utan namn som rinner upp i Rago och ut i Raddujavvre?

Calle

Då blir det en ny bild

Vilket berg önskade fotografen att han var på väg uppför (det på bilden)? Vart är fotografen istället på väg (bakåt i bilden)?

Bilagor

• 060_liten.JPG
    060_liten.JPG
    135.8 KB · Visningar: 326
Rätt

Nja, nog för att det finns dåliga vägar i Norrbotten men rv95/Silvervägen har betydligt bättre standard än det som syns på bilden... ;) (i.a.f. på den svenska sidan gränsen...) Visst är det Pieljekaise och vart jag var på väg är ju inte så lätt att veta. Jag var på väg från Silvervägen (som alltså är dold i dalen mellan fotoplatsen berget) upp till Telias fula mobilmast ett par km SO Rimobäcken. Tillräckligt nära, ny bild!

Mobilmasten hade jag aldrig kunnat gissa mig till, dessutom var jag på fel sida Silvervägen i min gissning :cool: Pieljekaise är i alla fall ett fjäll som märks oavsett vilket håll man åker.

Ny bild.

Calle

Bilagor

• IMGF_70.jpg
    IMGF_70.jpg
    57.3 KB · Visningar: 278
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg