Gissa position

Den tidigare ledtråden tillsammans med fjällryggens form och vad som ser ut att vara ett renstängsel som korsar en väl tilltagen jokk får mig att säga Ámmarde sett från nordsidan Stievkajuhka väster om Skånjávárátje.

Den tidigare ledtråden tillsammans med fjällryggens form och vad som ser ut att vara ett renstängsel som korsar en väl tilltagen jokk får mig att säga Ámmarde sett från nordsidan Stievkajuhka väster om Skånjávárátje.

Helt rätt!

Fjället som skymtar i högerkant är samma som också skymtar i högerkant på din tidigare bild, alltså Duhkievardduo.

Calle

Min gissning är i och för sig vid kartskarven, men jag tror du är på Nordkalottleden ungefär vid Vierttjamoalkke. Fjället i mitten är i så fall "1208" och det vi inte ser är Sulitelma/Suliskongen???

Calle

Min gissning är i och för sig vid kartskarven, men jag tror du är på Nordkalottleden ungefär vid Vierttjamoalkke. Fjället i mitten är i så fall "1208" och det vi inte ser är Sulitelma/Suliskongen???

Rätt led, fel plats. Jag ska också passa på att förtydliga att "strax till vänster utanför bild" skall utläsas "i blickfånget om fotografen vrider sig ett kvarts varv åt vänster". Bakom fotografens rygg (utan vridning) finns ett någorlunda populärt fiskeområde.

Suohttetjåhkkå har jag själv haft med i den här tråden, fast plåtat från öster. Jämförde med den bilden och då blev jag rätt säker.
...och den "omisskännliga profilen" bör då vara Staika.

Calle

Suohttetjåhkkå har jag själv haft med i den här tråden, fast plåtat från öster. Jämförde med den bilden och då blev jag rätt säker.
...och den "omisskännliga profilen" bör då vara Staika.

Nu blev det rätt. Bilden är tagen från passövergången mellan Tarradalen och Vájmokvágge och "fiskeområdet" syftar på tjärnarna vid Kurajaures rastskydd.

Här är profilen ifråga (fjället till vänster):

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg