Gissa position

Då drar jag mig några kilometer åt sydost och säger att sjöblänket är Raksjauratje och att vi ser Ruepsgájssie därbakom. Fotoplatsen blir då någonstans på Stuore Jåppe där du på något sätt lyckats undvika kryssmarkeringen på Kungsleden.
... eller det är nog sluttningen på Stuore Jåppe som syns i förgrunden till höger och fotoplatsen är där stigen till Stabburet går ner/upp.
 
Jag är helt insnöad på att det är Framakselet och Framak-topparna som ligger bortom förgrunden. Om jag flyttar fotoplatsen österut på andra sidan Vindelälven så blir sjöblänket Vitnjuljaure och berget bakom Vitnjultjåkke. Kortet är då taget nära Gilvenjukke.
 
Jag är helt insnöad på att det är Framakselet och Framak-topparna som ligger bortom förgrunden. Om jag flyttar fotoplatsen österut på andra sidan Vindelälven så blir sjöblänket Vitnjuljaure och berget bakom Vitnjultjåkke. Kortet är då taget nära Gilvenjukke.

Där satt den, helt rätt! Plåtat från sluttningen en dryg km sydost om Gilvenjavvrie.

Calle
 
Där satt den, helt rätt! Plåtat från sluttningen en dryg km sydost om Gilvenjavvrie.

Jag har troligen en likadan bild i mina gömmor någonstans. Antagligen under APS-eran efter min dia-bild era och före min digitala era.
Här kommer en digital bild med påtagliga riktmärken vilket borde göra identifieringen lätt.

Lycka till/ Tore
 

Bilagor

  • IMG_2622.jpg
    IMG_2622.jpg
    63.2 KB · Visningar: 337
Det är Sulidälbmá i bakgrunden och perspektivet är från Pieskehaurehållet. Varken bron eller jokken stämmer med Varvvekjåhkå, så det borde därmed vara antingen Lájrrojåhkå eller Labbájåhkå (har själv inte varit ända fram till någon av dem, utan bara passerat på Nordkalottleden).
 
Det är Sulidälbmá i bakgrunden och perspektivet är från Pieskehaurehållet. Varken bron eller jokken stämmer med Varvvekjåhkå, så det borde därmed vara antingen Lájrrojåhkå eller Labbájåhkå

Visst är det Sulitelma. Bilden är tagen från bron över Lájrrojåhkå. Vi ser de norska topparna Suliskongen, Knekten och Stortoppen.
 
Det kulliga berget är väldigt likt Sjnjuvtjudis. Kortet är då taget söder om jokken med samma namn någon kilometer uppströms Rákkásjåhkås inföde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg