Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Då drar jag mig några kilometer åt sydost och säger att sjöblänket är Raksjauratje och att vi ser Ruepsgájssie därbakom. Fotoplatsen blir då någonstans på Stuore Jåppe där du på något sätt lyckats undvika kryssmarkeringen på Kungsleden.
... eller det är nog sluttningen på Stuore Jåppe som syns i förgrunden till höger och fotoplatsen är där stigen till Stabburet går ner/upp.
... eller det är nog sluttningen på Stuore Jåppe som syns i förgrunden till höger och fotoplatsen är där stigen till Stabburet går ner/upp.
Jag är helt insnöad på att det är Framakselet och Framak-topparna som ligger bortom förgrunden. Om jag flyttar fotoplatsen österut på andra sidan Vindelälven så blir sjöblänket Vitnjuljaure och berget bakom Vitnjultjåkke. Kortet är då taget nära Gilvenjukke.
Där satt den, helt rätt! Plåtat från sluttningen en dryg km sydost om Gilvenjavvrie.
Calle
Där satt den, helt rätt! Plåtat från sluttningen en dryg km sydost om Gilvenjavvrie.
Jag har troligen en likadan bild i mina gömmor någonstans. Antagligen under APS-eran efter min dia-bild era och före min digitala era.
Här kommer en digital bild med påtagliga riktmärken vilket borde göra identifieringen lätt.
Lycka till/ Tore
Bilagor
Det är Sulidälbmá i bakgrunden och perspektivet är från Pieskehaurehållet. Varken bron eller jokken stämmer med Varvvekjåhkå, så det borde därmed vara antingen Lájrrojåhkå eller Labbájåhkå
Visst är det Sulitelma. Bilden är tagen från bron över Lájrrojåhkå. Vi ser de norska topparna Suliskongen, Knekten och Stortoppen.
Jag får associationer till Preannenjohke i närheten av vadstället, men tycker inte att fjället stämmer riktigt.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg