Gissa position

Diascanner med magasin

diskussionen om diascanner. Det lär förutom behovet av en dyr scanner vara rätt tidskrävande att scanna och bearbeta de digitala kopiorna om man vill digitalisera ett större diaarkiv. Jag har också fått rådet att avstå från en billig scanner.
Ett alternativ är kanske att låna en diascanner eller köpa en begagnad och sälja vidare när man tröttnat.
Arkivbeständigheten är väl problemet både för diabilder och digitalt lagrade filer.
Thure
Tar upp OT diskussionen igen... Själv har jag scannat en hel del med diainsatser på mina flatbeddsscanrar med hyfsat resultat: exempel 1, exempel 2.
Men det är som tidigare nämnts i tråden extremt tidskrävande. Man måste plocka ur 2 eller 4 diabilder ur magasinet och sedan sätta dom i en speciell hållare till scannern och sedan tillbaka i magasinet igen... pust... Nu tänkte jag kolla med er om någon har erfarenhet av Reflecta DigitDia 5000, en scanner som plockar bilderna direkt ur magasinet, som en diaprojektor. Den är rätt dyr (mellan 10000 och 12000) så det är ju inte något man inpulsköper direkt. Har någon testat?

///Claes
 
Det är väldigt likt Skierfe i bakgrunden. Kortet är då taget från Alep Spadnek med Ridok mitt emellan.
Jag tror du står på Mahttoajvve och att det är Guohpers karaktäristiska profil som sticker upp ovanför Njahke. Kan det möjligtvis vara så?
///Claes

Nej, inget av alternativen är rätt. Ledtråd: BD14

Nu tänkte jag kolla med er om någon har erfarenhet av Reflecta DigitDia 5000, en scanner som plockar bilderna direkt ur magasinet, som en diaprojektor. Den är rätt dyr (mellan 10000 och 12000) så det är ju inte något man inpulsköper direkt. Har någon testat?
///Claes

Har inte testat denna modell, dock har jag en Reflecta ProScan 7200 som jag är nöjd med. Förvisso får jag plocka i och ur fyra bilder i taget (6 bilder om det är filmremsor), men den går så pass snabbt att medan jag fixar till dem i Photoshop skannas nästa bild. Du har väl läst recensionerna på Fotosidan...
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14438

Calle
 
Fick egentligen inte ihop det riktigt från "min" vinkel så det förklarar en del!
Här kommer nästa:
 

Bilagor

  • 20110202-1.jpg
    20110202-1.jpg
    27.1 KB · Visningar: 377
En mycket vacker bild. Jag tror att vi ser tvärs över väständan av Sädvajaure. Dubbeltoppen i bakgrunden är Gåbrek och du står någonstans på lågfjället Navlla.
Skulle jag ha rätt så har jag inte tid att lägga in någon ny bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg