Gissa position

Det var en riktigt lurig en.
Jag tror att det är den namnlösa tjärnen V om Tjievrak, 3 km NO om Vaimokstugan (den större av de två som finns där).

Calle
 
Fyra gissningar...

...och ett korrekt svar. Strandsnutten återfinns vid oständan av Vistekjávrre längs leden mellan Vaimok och Pieskehaure -- en tur som för övrigt varmt rekommenderas.
 
...och ett korrekt svar. Strandsnutten återfinns vid oständan av Vistekjávrre längs leden mellan Vaimok och Pieskehaure -- en tur som för övrigt varmt rekommenderas.

Trevligt! Jag tyckte jag kände igen stranden. Jag tog en rast där då jag passerade förbi strax efter midsommar 2009.

Här en en bild över Vistekjaure från Nordkalottleden strax norr om Vistek. Pilen markerar stranden.
IMG_1453_pil.jpg
Obs!: ingen bild att gissa på :). Ny bild kommer ikväll
 
Helt off-topic, men eftersom både -jávrre och Varvvek- har nämnts nyligen: hur är det egentligen meningen att man ska uttala samiska ord som innehåller dubbla konsonanter efter en annan konsonant? Uttalas orddelarna ovan annorlunda än de skulle ha uttalats om de stavats jávre och Varvek eller jávvre och Varrvek?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg