Gissa position

Ganska nära men

fotoplatsen är norr om den du anger. Även fjället i bakgrunden är ett annat. Jag är lite osäker på bildriktning och tidpunkt på dagen (tydliga skuggor) men skall kunna kolla detta hemma. Jag hittar inte fototidpunkten i den här bildfilen.

Thure
 
Här en bild

från samma ställe men med annan bildriktning. Den här toppen torde vara lite lättare att känna igen.

Thure
 

Bilagor

  • e.jpeg
    e.jpeg
    48.9 KB · Visningar: 367
Nu blev det lite väl lätt. :) Ni befinner er i "korsningen" mellan Tjäktjavagge och Kaskasavagge, på Kaskasanjunjetjåkkas sydvästra axel. Berget i bakgrunden på den första bilden blir då Tuolpanjunjetjåkka. Berget i bakgrunden på den andra bilden är såklart Sälka.

Lägger upp en ny bild när jag kommer hem i kväll.

häpp / Filiokus
 
I stort rätt Filip

men det solbelysta fjället till höger i bakgrunden på bild 1 inlägg #2531 är Guobircokka.

Thure
 
citat: men det solbelysta fjället till höger i bakgrunden på bild 1 inlägg #2531 är Guobircokka

Jag blir lite konfunderad över ditt svar Thure, Filips förslag verkar vara helt rätt eftersom Guobircokka borde vara skymt från den platsen
 
Kanske

håller du med mig när du tittar på den här bilden tagen från Sälkastugorna i sydsydostlig bildriktning. Det högra fjället hävdar jag även här är Guobircokka.

Thure
 

Bilagor

  • salka.jpeg
    salka.jpeg
    76.3 KB · Visningar: 348
Tycker att

det finns vissa likheter med Kaskasavagge i Kebnekaisefjällen men får det inte att stämma med de bilder jag har tillgängliga.

Thure
 
håller du med mig när du tittar på den här bilden tagen från Sälkastugorna i sydsydostlig bildriktning. Det högra fjället hävdar jag även här är Guobircokka.

Thure

Hej!

Hmmm, i vänsterkant i den tredje bilden, tagen vid Sälkastugorna, syns västra sidan av Gaskasnjunji, det berget som ligger "rakt upp" från bastun räknat. Det känner jag mig bra säker på. Och då borde ju nästa berg från vänster räknat vara Tuolpanjunjetjåkka. Jag tror att Koupertjåkka är i stort sett dolt av Tuolpanjunjetjåkka från Sälkastugorna räknat, och då borde man ju verkligen inte kunna se Koupertjåkka från platsen vid Kaskasavagges mynning.

Men det finns viktigare saker än att "bråka" om det här. Som att gissa på Efreds bild, t ex (fast jag behöver nog en ledtråd innan jag vågar gissa). Tycker ni också att vinterbilder är mycket svårare?

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg