Gissa position

Ha! Mulen, Städjan och Ulandshögen ligger alla i Idrefjällen. Det borde vara Mulen som är svaret.

Och det går en stig till Mulens topp uppför en brant som skulle kunna vara den på bilden, så om toppturen misslyckades så kan bilden vara tagen någonstans nedanför den branten. Stigen fortsätter till Ulandshögens fäbodvall (eller vad det är, det är svårt att se på Eniros karta).

Om himlen är Mulen så skiner solen naturligtvis inte särskilt klart, och jag antar att det finns någon slags pyramid i närheten. Den enda ledtråden jag inte förstår är den med "svaga floder". Österdalälven? Nja...
 
Senast ändrad:
För två poäng: Nip mig i armen vilken snygg fjälla. Snart går björnen ur Idr..nej ide.

Rätt Larsl. Nipfjället var svaret. Gick där i höstas med min dotter 12 år.

AV
 
Senast ändrad:
Ledtrådar med förklaring

Misslyckat toppförsök: Projekt Tre Toppar, att binda ihop Idrefjäll med Fjätervålen rätt genom Städjans Natura 2000 område
Tredje världen: Ulandsstugan
Naturlig karta: Kartlav. Vida klapperstensfält där stenarna är helt täckta av kartlav.
På toppen av detta fjäll skiner solen sällan klart. Den är en renspets i bestämd form.: Mulen heter toppen.
Vingas landmärke har en lillasyster som kan skådas på platsen.: Där står en båk, precis som vid Vinga Fyr.
Svaga floder kunde man tro kom härifrån: Svag flod (i havet) kallas NIPflod.
Månne Smepelle bor i närheten?: Måne, Städjan
Kanske, vi får ta en sväng ner i backen och se efter. Skidbacke i närheten, Idrefjäll.
Nip mig i armen vilken snygg fjälla. Snart går björnen ur Idr..nej ide.: Förklaring överflödig.

Missade trollvägen och alla turistbussar som åker helt upp på fjället, så turisterna kan ta trappan (!) en bit upp på fjället och bygga sina hemska rösen.

nu skickar jag glatt stafettpinnen vidare till dig larsl!

AV
 
#2512 bild 2

Helt okänt för mig men bara lövskog vackert belägen gård vackra fjäll och brant berg till höger får mig att associera till Vindelfjällen varför vet jag egentligen inte.

Bränns det eller helt iskallt?

Thure
 
Sista bilden skulle jag säga attd et är alldeles i närheten av Sånningården, Klippen norr om Hemavan efter E12.an på väg mot norge..
 
Ny bild

Jodå, här finns det bilder att ta av. Men jag hade liksom inte uppfattat att förra frågan var besvarad. Och det är ju kutym att den som knäcker gåtan lägger upp nästa bild, så...

... eftersom ingen lagt upp en ny bild så hugger jag. Som vanligt är frågan var bilden är tagen.


häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300509.jpg
    S6300509.jpg
    95.2 KB · Visningar: 322
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg