Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Nu har det gått en stund, så jag slänger in en gissning baserat på hur miljön känns, även om jag inte får det att stämma med en karta: Mavasjvarre&co.
Vi ska norrut. Just precis här tror jag inte det är många som går och vi befinner oss också utanför lederna, även om det inte är jättelångt till den närmsta.
Kan vi vara norr om Sallohaure och tittar ner mot Vastenjaure och Virihaure med Sulitelma i fondenVi ska norrut. Just precis här tror jag inte det är många som går och vi befinner oss också utanför lederna, även om det inte är jättelångt till den närmsta.
Där hittade jag något som såg rätt ut på kartan. Vi är förvisso norr om Sallohaure, men hela vägen till norr om Kätsak, med Sievgokjavrre som andra sjö och en glimt av Akkajaure där nere. Den distinkta lilla udden med två småöar med ett gap och sedan en till lite större ö är det som sticker ut sydöst om Littak är det som jag starkast identifierar det för mig.
Fotografens position i sluttningen ner under Boajmasjbakte med Njuovtjavjåhkå som runner ut från högerkanten av bilden. Här nånstans:
Fotografens position i sluttningen ner under Boajmasjbakte med Njuovtjavjåhkå som runner ut från högerkanten av bilden. Här nånstans:
Jag kan se likheten, men...Kan vi vara norr om Sallohaure och tittar ner mot Vastenjaure och Virihaure med Sulitelma i fonden
...detta är det rätta svaret. Fotopositionen är nära, men mer exakt befann jag mig mellan Boajmásjbákte och den markerade utlöparen någon kilometer väster därom, på väg ner från den sistnämnda till det som på kartan är markerat som ett rengärde (men som i själva verket bara var ett upplag med bråte och nätrullar).Där hittade jag något som såg rätt ut på kartan. Vi är förvisso norr om Sallohaure, men hela vägen till norr om Kätsak, med Sievgokjavrre som andra sjö och en glimt av Akkajaure där nere. Den distinkta lilla udden med två småöar med ett gap och sedan en till lite större ö är det som sticker ut sydöst om Littak är det som jag starkast identifierar det för mig.
Jag chansar lite och gör ett försök med att gissa att vi ser Övre och Nedre Bleriken och Rissjön?
Senast ändrad:
Det stämmer! Jag tog fotot ungefär här:Jag chansar lite och gör ett försök med att gissa att vi ser Övre och Nedre Bleriken och Rissjön?
Nästa bild, tack!
Japp, inte så långt från Övre Gailanjaure 😉Det stämmer! Jag tog fotot ungefär här:
Nästa bild, vad heter den här jokken nere i dalen?
Leavášjohka?
Rätt svar, det var snabbt! Bilden tog jag från här:Leavášjohka?
Nästa bild var så god!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | |
|
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar