Gissa position

det e’ ju Borgtoppen och Västtopparna och sedan är det väl Sjnjuftjis i fonden...
Du är alltså kvar i Padjelanta, tvärsöver där jag stod på förra bilden, fast mer nedåt, åt östlig riktning.... Jag föreslår Skaddjetjåkka (eller vad det nu heter) att det nånstans däruppe du är, ovanför, ‘typ Kårsajaures rastskydd‘ i dom trakterna. Rent av på ‘Allak‘ kanske?... Ryggen man ser måste vara: Gaskatjåkka?

Nu börjar det brännas! Berget i bakgrunden är ju mycket riktigt Ahkka, men jag står betydligt längre bort, mer eller mindre på en alldeles nyanlagd led som fortsätter rakt fram i bilden.

Ok, jag tog totalt fel på massiv, men till mitt försvar har jag inte sett Ahkka "live" från det hållet. Visst är fotot taget från nord-nordväst? I så fall borde det vara i trakterna av Gåbdåjavvre, dvs ganska nära gränsen mot Norge.

häpp / Filiokus

Jo, jag är rätt nära gränsen, men inte riktigt så långt bort som Gåbdåjavvre - försök någonstans mittemellan de två senaste gissningarna ;)

På så sätt.. Tänk vad man ideligen misstar sig här..;) Men det är väl det gissandet går ut på..
Jo jag måste ju sätta på mig läsglasögona och då ser jag ju björkskog, om dock gles sådan.. Då är det ju inte där..

Då, ja då är du ju på andra sidan av sjön..och du är då på Nordkalottleden och ser ut över hela sänkan med skogsmattan ju..
Nordkalottleden, men var exakt...ja var..?

Typ här.. Gallavardo?
(jag är på Rautåives topp och tittar österut..)

Jag tror du börjar bli trött Anders. Du tittar mot nordväst på den där bilden och ser Gussajavrre längst åt vänster, och den stora knölen på andra sidan Valldajåhkå är Skajdevarre! Jag gick rakt igenom din bild från vänster till höger nere på dalbottnen dagen innan jag tog min.

Däremot så syns Gallavardo på min bild, vilket borde göra det hela trivialt nu!

Skadjevarre!...Ja så heter det.. Tänk vad du vet..
Jo, fast det stod på kartan...
Det är väl den där bergssidan som ser ut som en rulltårta med bergarterna ihoprullade..
Det är det säkert - det kändes så när man gick över den. Har nog aldrig passerat så många små tvärgående stup och raviner på så kort sträcka som strax söder om den här platsen (särskilt kring Rikkekjåhkå).
Det är inte lätt det här ju...Man virrar lätt ihop allt här..
Nää, vore det lätt så vore det ju inget kul ;)

Ärligt talat så börjar jag bli rätt trött själv. Bilden är tagen från sluttningen norr om Sårgåjávrre och det är sydvästsluttningen av Gálavárddo som täcker upp hela förgrunden.

Jag såg också vid lite surfande att de tänkt förlänga den ner till Ritsem - så den kanske kan bli intressant så småningom..

Detta verkade vara gjort när jag var där förra veckan. Åtminstone fanns det färgglada markeringar längs en del av vandringsstigen upp på höjderna ovan Ritsem och på den högsta punkten vek dessa av västerut medan de gamla markeringarna svängde österut. Vid skiljet var det även målat "Rádjebálgges" (sic) på en klipphäll och texten "Gränsleden" syntes svagt på en sten lite längre bort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg