Gissa position

Jodå det är helt rätt! Ett fint ställe tycker jag, som ju ligger nära väg och fjällstation, men lite bökigt är det att ta sig uppför sluttningen från vägen oledat genom skogen iaf den vägen vi gick.

Jodå det är helt rätt! Ett fint ställe tycker jag, som ju ligger nära väg och fjällstation, men lite bökigt är det att ta sig uppför sluttningen från vägen oledat genom skogen iaf den vägen vi gick.
Ja, det ser onekligen fint ut.

Medan Sauvakavelija väntar in ett svar passar jag på att posta upp en ny gåta. Varifrån ungefär är den här bilden tagen?
dfjaksjfdhjdhhf.jpg

Hur gick ni upp? Höger om toppen 1666m och längs kanten av glaciär till toppen 1810m?
Det var den vägen vi borde tagit tror jag bestämt, lutningen i den brantare stigningen ser ändå klart görbar enligt kartan höger om 1666. Vi var tyvärr slarvigt förberedda och tappade mobilmottagningen en bit upp och utan en riktig karta fanns inte så mycket att gå på mer än att ungefär veta var 1810 toppen borde ligga, vilket var målet. Vi startade ju med att gå upp en bit vänster om ån, efter att ha kommit upp på kalfjället och det flacka området valde vi att hålla vänster (västerut) delvis för att slippa vada och sen spana efter ställen att fortsätta uppför. Där glaciären kommer ner, som syns på tidigare bild, tyckte vi efter övervägande såg för vanskligt ut. Det slutade med att vi gick rakt upp från sjöns (1057) västra del där det blir mindre brant. Den inte optimala rutten tog närmare 4 timmar från väg till topp :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg