Gissa position

Kanske läge för en ledtråd. Den här gåtan har flera likheter med den närmast föregående. Bland annat genom att det finns en hög fjälltopp mitt i blickfältet och att det går en gräns med minst tre olika betydelser mellan topp och fotoplats.
 
Jag tycker ledtråden var lättare när jag själv hade facit. Men skämt åsido, jag tänker så här. Jag tror inte riksgränsen är inblandad, för då hade vi ju automatiskt haft både land, län, landskap och kommun samtidigt. Med bara tre (minst) betydelser så kanske vi är i trakten av länsgränsen Jämtland/Västerbotten och samtidigt har en landskapsgräns och kommungräns. Men jag hittar ändå inte stugan som verkar ha ett pulpettak, borde vara ganska lätt att se i flygbilden. Eller finns det en annan plats med en sån här trippel-gräns?
 
Jag tycker ledtråden var lättare när jag själv hade facit. Men skämt åsido, jag tänker så här. Jag tror inte riksgränsen är inblandad, för då hade vi ju automatiskt haft både land, län, landskap och kommun samtidigt. Med bara tre (minst) betydelser så kanske vi är i trakten av länsgränsen Jämtland/Västerbotten och samtidigt har en landskapsgräns och kommungräns. Men jag hittar ändå inte stugan som verkar ha ett pulpettak, borde vara ganska lätt att se i flygbilden. Eller finns det en annan plats med en sån här trippel-gräns?
Bra resonerat. Låt säga så här; den närmast föregående bildgåtan och den här har verkligen gemensamma inslag. Men en sak som skiljer är att det här fotot är taget från en led.
 
Se där, då kanske du återanvänder den gräns som jag själv använde som ledtråd? Men jag har letat här uppe, både nu och tidigare, utan att hitta rätt plats. Är vi möjligen i Vindelkroken någonstans?
 
Se där, då kanske du återanvänder den gräns som jag själv använde som ledtråd? Men jag har letat här uppe, både nu och tidigare, utan att hitta rätt plats. Är vi möjligen i Vindelkroken någonstans?
Alldeles riktigt! Flera likheter mellan den här gåtan och föregående :). Spetsen i bildens mitt är Tsangatjåhkkas topp 1521 vilken även syntes i din bild och så gränsen förstås.

Fotot är taget från leden mellan Vindelkroken och Rr 224. Huset syns tydligt på Lantmäteriets flygbilder https://minkarta.lantmateriet.se/?e=524313.5&n=7350603&z=13&background=2&boundaries=false

Varsågod, nästa bild.
 
Dina ledtrådar var ju tydliga, men jag letade ändå i fel ände av länet. Dessutom missförstod jag husets tak. Men var är alla andra som brukar gissa? Ute i solen, kanske. Jag kan inte bevaka någon bild den närmaste tiden, hoppas därför att någon annan kan hålla tråden vid liv. Om inte så återkommer jag kring mitten av månaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg