Gissa position

Gohpasjohka är det inte. Medger att bildgåtan är extra svår. Bakom ryggen har fotografen en vy av högsta klass.
"Vy av högsta klass" kan vara tvetydigt. Jag väljer tolkningen "storslagen" och gissar att du menar Lapporten. Ovanför Björkliden har man en fin vy över Lapporten och jokken skulle då vara Rakkasjohka.
 
"Vy av högsta klass" kan vara tvetydigt. Jag väljer tolkningen "storslagen" och gissar att du menar Lapporten. Ovanför Björkliden har man en fin vy över Lapporten och jokken skulle då vara Rakkasjohka.
Nej, här ska ordet hög tas bokstavligt. Rakkasjohka är inte rätt, söderut ska vi. Och frågan är var, inte vilken jokk.
 
Med den ledtråden gissar jag att du bakom ryggen har Keb-massivet och att du tittar västerut, uppströms i Cuhcavággi.
 
Rätt svar! Från nedre delen av Cuhcavaggi har man fin vy av Kebnekaise. Sydtoppen var den högsta i landet när bilden togs. Nästa bild, var så god!
Tack, bra förarbete och en snäll ledtråd löste gåtan. En fin dalgång, påfallande grön i nedre delen. Här kommer en ny bild. Var är vi den här gången?
Fjällen 2014 019.jpg
 
Hmm, är du på Björkfjället och fotar mot Skrabmiejavratje och Tsangatjåhkka? Den trefaldiga gränsen i ledtråden skulle kunna vara naturreservats-, läns- och kommungräns.
 
Hmm, är du på Björkfjället och fotar mot Skrabmiejavratje och Tsangatjåhkka? Den trefaldiga gränsen i ledtråden skulle kunna vara naturreservats-, läns- och kommungräns.
Javisst, helt rätt svar! Vi är alltså 17 km norr om Ammarnäs på det stora, flacka Björkfjället, som ingår i Vindelfjällens naturreservat. Här är mycket lättgånget och trivsamt som bilden visar. Fotot är taget i nordvästlig riktning nära höjden 984. Varsågod, en ny bild!
 
Landskapet kändes bekant men det krävdes en fiffig ledtråd för att hitta rätt. Fint på Björkfjället!

Ny bild. Var har vi hamnat nu då?
oii42457puhtrh.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg