Gissa position

nänänä inte sielmatjåkka heller.
Längre söderut är jag! Fjället vars ansikte jag tycker någon borde känna igen är i mitten på horisontlinjen. Toppen jag står på är ganska sällan besökt och från dal till topp fick jag ta mig upp sammanlagt drygt 1850 m.

Tycker att pyramiden påminner om Sarektjåkko sett söderifrån. Kanske Emma tagit bilden i trakten av Piellorieppe-massivet som ligger sydväst om Rapaselet?

längre söderut än Rapaselet!
Jag är söder om Sareks nationalpark.
Och jag har nog ljugit lite för er, vyn är inte rakt söderut, utan snarare sydväst.
Om man tar sig ner i ravinen rakt fram i bilden så hamnar man på en välkänd och lättvandrad led som går från vänster till höger i bild.

längre söderut än Rapaselet!
Jag är söder om Sareks nationalpark.
Och jag har nog ljugit lite för er, vyn är inte rakt söderut, utan snarare sydväst.
Om man tar sig ner i ravinen rakt fram i bilden så hamnar man på en välkänd och lättvandrad led som går från vänster till höger i bild.

Helt vriden gissning, men står du på Helags och ser söderut mot Skarsfjället? Då kanske det är västra Helagsskaftet(?) närmast till höger i bild och Predikstolen till vänster.

Snöstrimmorna i terrängen lurar ögat tycker jag.

Tillägg: då vore leden pilgrimsleden som går längs Sylsjön.

Tillägg 2: jag glömde det där med 1850 m höjdskillnad. Glöm Helags.

Tillägg 3: men finns det toppar över 1850 m söder om Sarek?

Resonemang

Du förvirrar mig lite Emmma. Om 1850 meters höjdskillnad eller total stigning uppför är riktigt och det är söder om Sarek så borde vi vara i Jotunheimen men tråden är väl begränsad till Svenska fjällkedjan i första hand. Men fjällen verkar snarare ligga i Lappland. Sytertoppen?

Thure

Ja jag kanske är olovligt lurig. Stigningen var 1850 sammanlagt, eftersom jag måste gå upp och ner och upp igen för att nå högsta toppen.
Jag står på Biernakaise, 1828möh, i Tarrekaisemassivet, i stort sett rakt upp från Tarrekaisestugan.
Fjället i horisontlinjen som jag tänkte mig någon kunde känna igen är Staika.
Och leden nedanför är alltså Padjelantaleden genom Tarradalen.

http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=356

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg