Gissa position

Kan det då vara från toppen av Vassacorru österut? Det ser ju ut att finnas en ganska vass kam som går ut norr om Vassacorrujavri som kan stämma med den som syns på bilden. 'Leden' över Mårmapasset går i så fall knappt synlig upp för backen strax till vänster om mitten i bliden.

Kan det då vara från toppen av Vassacorru österut? ....

Ja, så är det. Och bilden närmast ovan är tagen under nedstigning från Vassacorru längs nämnda vassa kam, vilken vi strax lämnade för att gå direkt ned mot Vassacorrujavri. Brant men endast lätt klättring och utan repsäkring.

men kan man inte få en poäng för att det förmodligen är en Joe Brown klätterhjälm? ...

Tror att Thure har insidesinformation om hjälmen. På en fin bild i senaste Stockholmsföraren (Widerberg, Jelinek) kan man se Thure tillsammans med "hard men" som Liliemark, Lundahl, Nolcrantz, Svadängs m fl hållandes i något som ser ut som en Joe Brown klätterhjälm. :)

Skomodellen var förresten RD (René Desmaison), föregångare till EB-klätterskon på 70-talet.

Här en ny bild. Varifrån är bilden tagen?

3329861333_abb4098d3f.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3648/3329861333_abb4098d3f_b.jpg

Visst är det så, Emma. Du har ju själv varit just på det ställe där bilden är tagen.

Bilden tagen i juli 1977, under en fjällträff som Svenska fjällklubben hade i Stuor Räitavagge.

Okej, jag vill också vara med och leka. Här är en bild av ett ofta sett fjäll men från en lite ovanligare vinkel....
Vad ser vi och var står jag?

Bilagor

• nn.jpg
    nn.jpg
    50.4 KB · Visningar: 575
Okej jag har en bild till på lager. Ett foto av skruttig kvalitet taget från en plats med vidsträckt utsikt.
Ett av fjällen på bilden visar ju ett ganska välkänt ansikte, så det får vara er ledtråd!
Var står jag?

Bilagor

• gissa.jpg
    gissa.jpg
    39.4 KB · Visningar: 493
Kanske

är det ett foto taget från Kebnekaise mot söder och Tuolpagorni till vänster och Rullevare till höger? Är fotografen månne på Östra leden i närheten av toppstugan?

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg