Hej!
Är det inte Liddupakte (1759 m) som skymtar i bakgrunden? Högre än Stuor Ruska (1708 m).
Kanske är det möjligt, själv tror jag att det är Stuor Jierta 1543 m. Bilden är tagen från Norge nära bron vid Vuolip Coarvejavri. Har inte tillgång till mina fjällbilder nu, så vogar inte gissa på Swift bild.
Där fick vi en bra ledtråd! Kanske någon har vänligheten att ge det rätta svaret och lägga ut nästa bild!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
. Har inte tillgång till mina fjällbilder nu, så vogar inte gissa på Swift bild.
Här var min svenska inte korrekt, borde ha skrivit "vågar"
Jag tror fjället är ganska okänt för de flesta, och bara 1248 m högt. Men de höga topparna i bakgrunden är desto mer välkända.
Är det Vuogà med Tarrekaise bakom t.v., fotat i närheten av Kungsleden?
Är det Vuogà med Tarrekaise bakom t.v., fotat i närheten av Kungsleden?
Svaret är rätt! Vi är alltså någon mil sydväst om Kvikkjokk. Ny bild!
Hm, svår bild men den ger nog ändå en del information. Jag tror mig se en väl trampad stig som kommer fram till ett vattendrag där sten och grus spolats upp längs kanten och skymmer vattenfåran. Där ligger möjligen en sommarbro som inte är på plats utan bortlyft, kanske är du ute rätt sent på hösten. Bärrisets färg talar också för detta. Om dessa tankar är riktiga går det nog att jobba vidare, eftersom det inte finns särskilt många sommarbroar i fjällen.
En vild gissning, Dadtjajokk?
Jokken har inget namn men rinner ut bara ca 1km från närmaste STF-stuga.
Ny blir det lätt med alla dessa ledtråden. Det finns ju bara 44 STF stugor, så det är ingen konst alls att gissa på. Jag börjar med en gissning: 1,4 km sydväst från Viterskalstugan?
Ny blir det lätt med alla dessa ledtråden. Det finns ju bara 44 STF stugor, så det är ingen konst alls att gissa på. Jag börjar med en gissning: 1,4 km sydväst från Viterskalstugan?
Helt rätt! Är detta en tydlig rest av ett gammalt ras eller glaciär?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg