Gissa position Stockholms län

Det stämmer det är Kolbottensjön men var kan jag då vara på frågebilden #6117 som är tagen en stund senare? Efter #6117 passerade jag platsen på bilden nedan.

Thure

OI003031.JPG

Lite hjälp. De tre bilderna ligger mer eller mindre utmed en linje men de med vita punkter på träden utmärkta stigarna jag följde går lite mera vindlande. Mellan Kolbottenbilden och bilden på stigen är det en halvtimme. Mellan stigbilden #6117 och bilden med träskulpturer är det 9 minuter. Intill träskulpturerna finns en liten sportanläggning av ett numera ovanligt slag i Stockholmstrakten. Promenaden gick strax väster om rester av en sedan länge nedlagd och betydligt större sådan anläggning i skogen.

Thure

Inte riktigt jag följde skyltar mot stället med träskulpturerna. Där finns ett litet torp och anläggningen jag nämnde i inlägget #6122. För att jag skall tycka svaret räcker behövs namnet på torpet eller förklaring på vilken sorts anläggning det är.

Thure

Det borde ju vara lätt med alla fina ledtrådar, men jag är helt vilse här. Trodde ett tag att du kanske var vid lilla skidbacken i Saltsjöbaden, men det stämmer inte med avstånd och tider (om du inte rör dig väsentligt mycket snabbare än mig förstås).

Men jag gör en lite vild chansning. Du är vid skyttebanan alt äventyrsbanan vid Snörom. Kan det varit ett militärt skyttefält eller liknande som du menar är den nedlagda anläggningen?

Snyggt seasteel. Det är mycket riktigt Snörom och pistolskyttebanan som jag efterfrågar. På tidigare topografiska kartor finns den gamla stora skjutbanan i skogen markerad. På flygbilden från 1960 nedan ser man det öppna området som var skjutbana nu är det igenvuxet men några byggnader intill det gamla skjutfältet finns kvar.

Thure

1960flyg.JPG

Senast ändrad:
Riktigt kul och klurig bildgåta. Att veta att utgångspunkten var Kolbotten, men inte förstå resten av ledtrådarna var irriterande men stimulerande.

Ny bild, var (ungefär) är vi nu?
botk.jpg

Faktiskt 1,5km väster om herrgården längs vägen som ansluter till Erstaviksvägen vid kraftledningen :) Stafetten tillbaka till dig igen då.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg