Gissa bilder i Gävleborgs län

Stilen ser ut som en fattigbössa, även om den på bilden inte ser komplett ut. Finns oftast utanför kyrkor i många varianter, mest känd kanske gubben Rosenbom utanför Amiralitetskyrkan i Karlskrona, även om den är i en annan stil än denna.

Så fattigbössa är mitt förslag.

Calle

Det är ett förslag som verkar rimligt. Den står nämligen utanför muren vid Trönö gamla kyrka.

Den här bilden är nog hopplös att gissa för den som inte färdats mellan Strömbacka och Älgered, så därför sorterade jag bort den. Jag tycker den ändå är värd att visa för jag ser viss komik i den.

x002.jpg

Vad tror ni en bilförare upptäcker först, trädet eller den lilla skylten?

Senast ändrad:
Om någon har lust att lura på en bild så kommer det en till ur högen bortsorterat. Jag tycker själv att den är lätt absurd och vemodig på samma gång.

x003.jpg

Los är rätt. Jag ransonerar med bilder ett tag till innan det kommer en hel svit på nytt. I mellanperioden ska jag se om jag hittar något mer som gallrats bort. Återkommer.

I Tour de France kategoriseras "cykelavstånd" kring 20 mil, men jag håller mig till "Hedesunda runt". Svår bild, torrare mark, stugor, kanske nära vatten i så fall. Ni har Ön därnere och Sandsnäs, det låter som en torrare mark och nära vatten så det får bli min gissning.

Calle

Hedesunda runt är rätt tänkt då platsen ligger inom 10 km:s radie från Hedesunda. Byggnaderna är vad som är kvar av en fäbod som en gång tillhörde en av byarna kring centralorten. Namnet på platsen antyder just detta.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg