Gissa bilder i Gävleborgs län

Dina Arena i Edsbyn är det:
t062c.jpg

SAIK har inför kommande säsong fått "sin" hall, Göranssons Arena, så nu får Edsbyn se upp!

#63 kommer här:
t063.jpg

Hadeholm stämmer bra. Gården har haft anknytning till Gysinge bruk och gruvdrift i trakten.

Nu är det tre bilder kvar i "andra set". Därefter tror jag det är dags för en paus innan den sista tredjedelen.

Men här kommer i alla fall #64
t064.jpg

Jag klassar den som svår (4), då anläggningen numera inte syns särskilt väl från den intilliggande landsvägen. Bonuspoäng till den som kan förklara vad anläggningen egentligen använts till, själv är jag osäker.

Jaha, de har bytt namn på stället, har för mig att det kallades Dellenborg tidigare. Det är i alla fall rätt plats.

Min gissing är att det som syns på bilden (förutom bilen) är något slags liftanläggning. Det underliga är att den går i en slinga på 4-500 meter och att den så kallade backen har en lutning på högst 10 meter. Ingen som har någon mer info?

Postar nästa bild under kvällen.

Det var tidigare mycket aktiviteter för handikappade när det var Dellenborg.
Så någon form av rehabanläggning kanske?

/Ringblom

Svår bild

och kanske på gränsen till hemlig med tanke på att så många kraftledningar korsar varandra.

Får inte ihop det trots kringirrande på kartan. En inte helt omöjlig plats är östra viken av sjön Edesjön väster om Mohed dvs öster om Bollnäs.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg