Gissa bilder i Gävleborgs län

Gissningsvis en fäbod någonstans, men det går ju tretton sådana på dussinet i Hälsingland. Jättegranen kanske är en ledtråd, men jag har inte hittat något ännu. Ljuset blir jag inte klok på, men min tolkning i nuläget är att platsen ligger på den N till NO sidan av ett berg, med en sjö/myr/åker intill.

Längre kommer jag inte utan någon ledtråd.

Gissningsvis en fäbod någonstans, men det går ju tretton sådana på dussinet i Hälsingland.
Rätt!

Jättegranen kanske är en ledtråd, men jag har inte hittat något ännu.
Syns på flygbilder, men är knappast någon bra ledtråd i sig eftersom de flesta vallar har sådana här gamla solitärer.

Ljuset blir jag inte klok på, men min tolkning i nuläget är att platsen ligger på den N till NO sidan av ett berg, med en sjö/myr/åker intill.
Klockren slutsats!

Fyller på med en lite vidare vy.
Calle

Bilagor

• IMGG3.jpg
    IMGG3.jpg
    21.9 KB · Visningar: 217
En plats som kan passa (om stubben i förgrunden betyder att man tagit upp ett hygge) är Harsens fäbodar. Bilden skulle då kunna vara tagen från vägen ungefär vid N61.6192° E16.0062° och i riktning SV.

Helt rätt! Ingenting är för svårt tydligen.
Platsen är belägen SO om Harsasjön och Harsagården, som är mer känt för sina fina skidspår.
Calle

Minst sagt svårt att placera denna bro. Har ingen bra gissning, men det får bli Tolvfors eftersom jag inte vet riktigt hur det ser ut där ;-)
Calle

Äsch, här kommer en ledtråd ändå.

Bilden nedan visar landskapet ett par hundra meter uppströms bron i förra bilden. Någonstans under snötäcket framför stugorna så rinner vattendraget.

xx05b.jpg

Ledtråd: Platsen som söks är en f.d. fäbodvall. Ån som rinner förbi är endast ett mindre biflöde i ett större vattensystem.

Svårt var bara förnamnet. Har letat runt Hedesunda utan att hitta detta, kollat Raä utan ledtråd. Så jag gissar att den finns runt Testeboån, bara för att gissa på nåt.
Calle

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg