Gissa bilder i Gävleborgs län

Det finns en självklar plats, men det verkar för enkelt så det är säkert fel. Men det skulle kunna vara i den NÖ kanten av Galvsjön där Terrängkartan visar både raststuga och vindskydd.

Vad den gamla ladan har stått en gång (det ser ut som syllstenar) kan jag dock inte lista ut (ännu).

Det var så enkelt. Hade jag inte lagt till bilden med skylten hade det varit jäkligt svårt.
Syllstenarna är rester efter en gammal såg som stått här en gång i tiden, Nybosågen. Finns med på Lantmäteriets historiska kartor, Generalstabens från 1915 och Ekonomiska från 1955.
Numera finns bara en byggnad kvar och den används som övernattningsstuga, har själv tillbringat ett antal höstnätter där.
...och sågen stod alldeles bredvid den kåk som finns kvar, sweref 99 lat long,N61.453384° E16.231725°
Calle

Bilagor

• PICT0057.jpg
    PICT0057.jpg
    101.4 KB · Visningar: 264
Kvarn är rätt, men jag vet inte om det var en skvaltkvarn. Den låg i alla fall inte vid Köpmanbäcken.

Skylten på förra bilden i närbild.
x014b.jpg

Lurig var ordet. Jag har varit helt inne på Thures alternativ, det verkade stämma bäst. Men...
...då kollade jag på nästa ställe uppströms, mellan Vimurbacken och Prästgårdsängen 60,3611 / 16,9439, och där nämns byn Svarta i det skannade dokumentet. Så det blir mitt svar på gåtan.
Calle

På metern rätt Calle!

Jag ägnar dagen åt att sortera bilder för att få någon ordning. Jag kanske hittar något mer att lägga ut, återkommer.

Inte så lätt den här heller. Verkar som att det är finnskogen någonstans och en gammal skola. Har inte varit där själv men Mörttjäraberg passar in på den beskrivningen sweref 99 lat long,N61.578946° E15.744081°

Calle

Stämmer att det är en finnby. Men som bilden visar är den är betydligt större än Mörttjäraberg.

(Masten i bakgrunden finns inte med på någon karta)
x101d.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg