Gissa bilder i Gävleborgs län

Nu hugger ni direkt, men missar än så länge...

Det blir en liten tempoväxling med den här bilden som ni fixar snabbt.

Åt andra hållet...

t057b.jpg

Senast ändrad:
Väst Arbrå

finns på kartan en liftanläggning på Koldemoåsen. Ser ut att kunna stämma hyggligt med bilden.

Jag gissar rätt vilt här har ingen koll på vilka anläggningar som lagts ned.

Thure

Slamkryparen

blev en ledtråd då man ser en liftanläggning på blå kartan vid Åsberget nordväst om Orbaden som sedan inte finns om man zoomar in till Terrängkartan.

Inte så långt norr om Arbrå. Sjöarna på bilden är Orsjön och Kyrksjön i Ljusnans dalgång. Du ska ha lite beröm för en vacker vy här Torbjörn. Lägg förresten till ett g på slutet i bildlänken.

Thure

Åsberget är rätt. Orbadens Fritidsanläggning (Orfa) var namnet på backen och intilliggande stugby. När stället lades ned vet jag inte, men det verkar ha varit ungefär samtidigt som Norrlandsporten, av växtligheten i backen att döma.

Nu kommer vi inomhus
t058.jpg

Åsberget är rätt. Orbadens Fritidsanläggning (Orfa) var namnet på backen och intilliggande stugby. När stället lades ned vet jag inte, men det verkar ha varit ungefär samtidigt som Norrlandsporten, av växtligheten i backen att döma.

Jag funderar på om det var konkurrens från Kungsberget och Romme som ligger närmare Mälardalen och som kanske också har mera varierad åkning? 15 år sedan?

Thure

Inte vet jag var men

vilken oerhört intressant bild Torbjörn. Säger mycket om ekonomin i Sverige för 100 år sedan. Utan boskap gick det inte att livnära sig i de här områdena och utan bete och framförallt slåtter och lador kunde inte boskapen överleva vintern.

Vilket slit bilden berättar om. Samtidigt är det riktigt vackert.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg